4. ≈ластичн≥сть попиту ≥ пропозиц≥њ

ƒл¤ р≥зних товар≥в форма та нахил кривих попиту можуть дуже в≥др≥зн¤тис¤. —постер≥гаютьс¤ дв≥ ситуац≥њ:

1) коли за незначноњ зм≥ни ц≥ни попит зазнаЇ в≥дносно великих зм≥н;
2) коли зм≥на ц≥ни не викликаЇ значних зм≥н попиту.

” першому випадку попит називають еластичним, а в другому - нееластичним.

ќтже, еластичн≥сть описуЇ, в ¤кому ступен≥ зм≥ни ц≥ни впливають на величину попиту. ƒо еластичних в≥днос¤тьс¤ товари, в≥д ¤ких споживач в≥дносно легко може в≥дмовитись при загальному зростанн≥ ц≥н (електром≥ксери, дел≥катеси, автомоб≥л≥).
як правило, нееластичний попит на т≥ товари, в≥д споживанн¤ ¤ких не можна в≥дмовитись при будь-¤кому зростанн≥ ц≥н, по¤снюЇтьс¤ одн≥Їю з таких причин:

* це товари першоњ необх≥дност≥;
* дл¤ них важко знайти зам≥нники;
* вони в≥дносно недорог≥;
* покупець знаходитьс¤ у безвих≥дному становищ≥.

ѕрикладами нееластичних товар≥в можуть бути хл≥б, взутт¤, с≥ль, житло, л≥ки тощо.

—утн≥сть ц≥новоњ еластичност≥ попиту визначаЇтьс¤ коеф≥ц≥Їнтом еластичност≥, ¤кий розраховуЇтьс¤ за формулою:

≈п показуЇ, наск≥льки зм≥нюЇтьс¤ обс¤г попиту при зм≥н≥ ц≥ни на 1%. ѕопит буде еластичним, ¤кщо ≈п > 1, тобто в≥дносна зм≥на ц≥ни приведе до б≥льшоњ в≥дносноњ зм≥ни попиту. ѕопит буде нееластичним, ¤кщо ≈п < 1, тобто в≥дносна зм≥на ц≥ни буде б≥льшою в≥дносно зм≥ни попиту. якщо ж зм≥на ц≥ни ≥ попиту в≥дбуваютьс¤ в однаков≥й пропорц≥њ, такий випадок назвали одиничною еластичн≥стю (≈п = 1).

«наченн¤ ≈п визначаЇ ринкову повед≥нку виробник≥в товар≥в. якщо попит еластичний, то зростанн¤ ц≥ни призведе до зменшенн¤ доходу, а при нееластичному попит≥ зростанн¤ ц≥н викличе зб≥льшенн¤ доходу виробника.

Ќа величину ≈п впливаЇ р¤д фактор≥в: зам≥нн≥сть товару; питома вага в доход≥ споживача; життЇва необх≥дн≥сть товару; час реал≥зац≥њ ≥ використанн¤ продукту. —аме тому попит на хл≥б, тютюнов≥ вироби, електроенерг≥ю, ¤к правило, нееластичний (≈п < 1), а на автомоб≥л≥, холодильники, маргарин, дел≥катеси, ¤к правило, еластичний (≈п >1).

÷≥нова еластичн≥сть характерна ≥ дл¤ пропозиц≥њ товару.  оеф≥ц≥Їнт еластичност≥ пропозиц≥њ розраховуЇтьс¤ так:

Ќа в≥дм≥ну в≥д ≈п, ≈пр маЇ плюсове значенн¤.

≤з фактор≥в, що впливають на еластичн≥сть пропозиц≥њ, найб≥льш важливим Ї к≥льк≥сть часу, тобто ринковий пер≥од, ¤кий Ї у розпор¤дженн≥ виробник≥в, щоб в≥дреагувати зм≥ною обс¤гу пропозиц≥њ на зм≥ну ц≥ни продукту.

[√оловна]~[—ловник]~[«м≥ст]~[ѕопередн¤]~[Ќаступна]

≈коном≥чна природа попиту та пропозиц≥њ
ћехан≥зм ринкового саморегулюванн¤
‘актори, що визначають попит та пропозиц≥ю
≈ластичн≥сть попиту ≥ пропозиц≥њ
 онтрольн≥ запитанн¤ ≥ завданн¤

Сайт управляется системой uCoz