“≈ћј 10.  ќЌ ”–≈Ќ÷≤я ≤ ћќЌќѕќЋ≤я ” –»Ќ ќ¬≤… ≈ ќЌќћ≤÷≤

ѕри конкуренц≥њ покупц≥ - це господар, ринок - њх агент, а п≥дприЇмства - њх слуга.
      емпбелл –.ћакконелл, —тенл≥ Ћ.Ѕрю

1. –инкова конкуренц≥¤, њњ суть, форми та значенн¤ у розвитку економ≥ки

 онкуренц≥¤ (в≥д лат. "concurrientia" - стикатис¤) означаЇ суперництво м≥ж суб'Їктами ринкового господарства за найб≥льш виг≥дн≥ умови виробництва, продажу ≥ куп≥вл≥ товар≥в. “акий вид економ≥чних в≥дносин функц≥онуЇ тод≥, коли виробники товар≥в виступають ¤к самост≥йн≥ ≥ н≥ в≥д кого не залежн≥ суб'Їкти господарськоњ системи. ” такому самому становищ≥ повинн≥ бути ≥ покупц≥ товар≥в.

 онкурентна боротьба за економ≥чне процв≥танн¤ ≥ виживанн¤ Ї економ≥чним законом ринкового господарства.

ѕродавц≥ хочуть продати своњ товари найдорожче, але конкуренц≥¤ змушуЇ њх збувати продукц≥ю дешевше, щоб стимулювати попит покупц≥в. ” боротьб≥ м≥ж продавц¤ми (прагнуть продати найдорожче) ≥ покупц¤ми (прагнуть купити дешевше) виграють т≥, хто б≥льш згуртований ≥ маЇ можлив≥сть нав'¤зати свою (виг≥дну дл¤ них) ц≥ну. ¬ умовах "в≥льноњ" конкуренц≥њ на ринку вс≥ р≥вн≥, ¤к продавц≥, ≥ вс≥ р≥вн≥, ¤к покупц≥, але перемагаЇ той, хто при т≥й сам≥й ¤кост≥ товару маЇ менш≥ витрати виробництва або при тих самих витратах виробл¤Ї продукц≥ю вищоњ ¤кост≥.

 онкуренц≥¤ - категор≥¤ товарно-ринковоњ економ≥ки. ѓњ зародженн¤ ≥ виникненн¤ ≥сторично належать до простого товарного виробництва. ” процес≥ конкуренц≥њ кожний др≥бний виробник намагаЇтьс¤ створити дл¤ себе найб≥льш виг≥дн≥ умови виробництва ≥ збуту товар≥в. ќсобливого розвитку конкуренц≥¤ набула з переходом до великого товарного виробництва. ” ’’ ≥ на початку ’’≤ ст. конкуренц≥¤ в ус≥х крањнах св≥домо використовуЇтьс¤ ¤к одна з руш≥йних сил економ≥чного ≥ соц≥ального прогресу.

ѕозитивна економ≥чна роль конкуренц≥њ про¤вл¤Їтьс¤ в р¤д≥ функц≥й, ¤к≥ вона виконуЇ.

ѕо-перше, ¤к показуЇ ≥сторичний досв≥д, конкуренц≥¤, пронизуючи вс≥ зв'¤зки виробництва ≥ споживанн¤, Ї Їдино можливим засобом дос¤гненн¤ збалансованост≥ м≥ж попитом ≥ пропозиц≥Їю, а в к≥нцевому п≥дсумку - м≥ж сусп≥льними потребами ≥ виробництвом.

ѕо-друге, конкуренц≥¤ виконуЇ функц≥ю сп≥лкуванн¤ ≥ погодженн¤ ≥нтерес≥в виробник≥в. ¬ умовах розвинутого под≥лу прац≥ ≥нтерес кожного пов'¤заний ≥ взаЇмод≥Ї з ≥нтересами ≥нших товаровиробник≥в. ¬иконуючи цю функц≥ю, конкуренц≥¤ через ринковий механ≥зм п≥дпор¤дковуЇ ≥ндив≥дуальн≥ прагненн¤ суб'Їкт≥в господарюванн¤ сусп≥льним ≥нтересам.

“рет¤ функц≥¤ конкуренц≥њ - змушувати товаровиробник≥в знижувати ≥ндив≥дуальн≥ виробнич≥ витрати. «меншенн¤ витрат вимагаЇ в≥д п≥дприЇмц≥в пост≥йно працювати над удосконаленн¤м техн≥чноњ бази виробництва, шукати шл¤хи економ≥њ сировини, матер≥ал≥в, устаткуванн¤ ≥ робочого часу, а також п≥двищенн¤ продуктивност≥ прац≥.

„етверта важлива функц≥¤ конкуренц≥њ - це стимулюванн¤ п≥двищенн¤ ¤кост≥ продукц≥њ та послуг. ÷¤ функц≥¤ набуваЇ особливого значенн¤ в умовах науково-техн≥чноњ революц≥њ, ¤ка надаЇ кожному виробников≥ можливост≥ вдосконалювати споживн≥ вартост≥, широко ор≥Їнтуватис¤ на задоволенн¤ найр≥зноман≥тн≥ших потреб покупц≥в, усього сусп≥льства.  онкуренц≥¤ спонукаЇ виробник≥в неухильно запроваджувати у виробництво все нов≥ й нов≥ види продукц≥њ, а також виробл¤ти один ≥ той самий продукт найр≥зноман≥тн≥ших модиф≥кац≥й.

Ќарешт≥, ≥сторично найважлив≥ша функц≥¤ конкуренц≥њ - формуванн¤ ринковоњ ц≥ни. ÷е така ц≥на, ¤ка вр≥вноважуЇ в соб≥ не т≥льки попит ≥ пропозиц≥ю, але й ц≥ни попиту ≥ пропозиц≥њ. «а допомогою ринковоњ ц≥ни конкуренц≥¤ забезпечуЇ збалансоване сп≥вв≥дношенн¤ м≥ж сусп≥льними потребами ≥ сусп≥льним виробництвом.

¬иконуючи ц≥ функц≥њ, конкуренц≥¤ забезпечуЇ зростанн¤ економ≥чноњ ефективност≥ виробництва, п≥двищенн¤ його техн≥чного р≥вн¤, удосконаленн¤ ¤кост≥ та структури сусп≥льного продукту.

ѕронизуючи всю систему виробництва й споживанн¤ товар≥в ≥ послуг, конкуренц≥¤ зд≥йснюЇтьс¤ в багатьох формах, ¤к≥ з розвитком сусп≥льства стають дедал≥ р≥зноман≥тн≥шими. ≤сторично найстар≥шими формами конкуренц≥њ Ї внутр≥галузева ≥ м≥жгалузева.

¬нутр≥шньогалузева - це конкуренц≥¤ м≥ж виробниками певноњ галуз≥. ќб'Їктами такоњ конкуренц≥њ Ї умови виробництва, ринки збуту, "портфел≥" замовлень, затрати виробництва, ¤к≥сть продукц≥њ та послуг. ¬она зумовлюЇ зростанн¤ ефективност≥ вс≥Їњ галуз≥, к≥льк≥сних ≥ ¤к≥сних показник≥в, њњ подальший розвиток.

ћ≥жгалузева конкуренц≥¤ зд≥йснюЇтьс¤ м≥ж виробниками (п≥дприЇмствами, п≥дприЇмц¤ми) даноњ галуз≥ й виробниками ≥нших галузей. ќб'Їктом такоњ конкуренц≥њ Ї б≥льш висока норма прибутку (рентабельност≥) в т≥й чи ≥нш≥й галуз≥, отже, ≥ боротьба за виг≥дн≥ше вкладенн¤ кап≥талу. ÷¤ конкуренц≥¤ спри¤Ї м≥жгалузевому переливанню кап≥тал≥в ≥ перем≥щенню ресурс≥в до б≥льш ефективних галузей ≥ сфер виробництва. Ўвидке перем≥щенн¤ кап≥талу ≥ ресурс≥в з одн≥Їњ галуз≥ до ≥ншоњ даЇ сусп≥льству можлив≥сть найб≥льш рац≥онально використовувати засоби виробництва ≥ робочу силу.

ћ≥жнародна конкуренц≥¤ ¤вл¤Ї собою конкуренц≥ю виробник≥в на св≥товому ринку ≥ включаЇ в себе ¤к внутр≥галузеву, так ≥ м≥жгалузеву форми конкуренц≥њ. Ќа св≥товому ринку дом≥нуюча роль належить компан≥¤м найб≥льш розвинутих крањн. ћ≥жнародна конкуренц≥¤ спри¤Ї зниженню ≥нтернац≥ональних затрат, збалансованому розвитку св≥тового ринку, переливанню кап≥талу не т≥льки м≥ж галуз¤ми виробництва, але й м≥ж державами св≥товоњ сп≥вдружност≥.

” сучасн≥й економ≥чн≥й науц≥ розгл¤даютьс¤ дв≥ основн≥ форми конкуренц≥њ: чиста або "досконала" та обмежена або "недосконала".

ƒосконала або чиста конкуренц≥¤ - це така модель ринку, при ¤к≥й вплив кожного учасника економ≥чного процесу на загальну ситуац≥ю наст≥льки малий, що ним можна знехтувати. ћодель чистоњ конкуренц≥њ маЇ наступн≥ характерн≥ ознаки. ѕо-перше, при н≥й на ринку знаходитьс¤ багато незалежних продавц≥в ≥ покупц≥в даного продукту. ѕо-друге, н≥ким ≥ н≥чим не обмежений доступ на ринок ≥ такий самий вих≥д з нього вс≥х бажаючих. ѕо-третЇ, ф≥рми, що конкурують, випускають стандартизовану продукц≥ю. ѕо-четверте, в умовах чистоњ конкуренц≥њ в≥дсутн≥й будь-¤кий вплив окремоњ ф≥рми на р≥вень ринковоњ ц≥ни. ”часники ринкових угод мають вичерпну ≥ вчасну ≥нформац≥ю про ¤к≥сть товару, ц≥ни ≥ вигоду торг≥вл≥. ¬се сказане дало прив≥д назвати даний вид досконалою конкуренц≥Їю.

"Ќедосконала" (обмежена) конкуренц≥¤ репрезентуЇтьс¤ двома основними формами: монопол≥стичною конкуренц≥Їю та ол≥гопол≥Їю. ќб'ЇднуЇ њх те, що на в≥дм≥ну в≥д чистоњ конкуренц≥њ, вони дають змогу окрем≥й ф≥рм≥ впливати на ринок, використовуючи дл¤ цього р¤д важел≥в ≥, насамперед, важ≥ль ц≥ни.

ћонопол≥стична конкуренц≥¤ - це конкуренц≥¤, ¤ка виникаЇ м≥ж монопол≥¤ми. ¬она може бути внутр≥- та м≥жгалузевою, а також м≥жнародною. Ќа в≥дм≥ну в≥д в≥льноњ конкуренц≥њ, в умовах пануванн¤ монопол≥й конкуренц≥¤ контролюЇтьс¤ ≥ певною м≥рою обмежуЇтьс¤. —туп≥нь обмеженн¤ конкуренц≥њ залежить в≥д масштаб≥в монопол≥зац≥њ виробництва й ринку. ќсновною ознакою монопол≥њ Ї можлив≥сть ф≥рми (монопол≥њ) впливати на ринков≥ ц≥ни та розвинут≥сть нец≥новоњ конкуренц≥њ.

ћонопол≥стична конкуренц≥¤ у трактуванн≥ сучасноњ заруб≥жноњ економ≥чноњ теор≥њ - це така модель ринку, дл¤ ¤коњ властивою Ї в≥дносно велика, але значно менша, н≥ж за умов чистоњ конкуренц≥њ, к≥льк≥сть п≥дприЇмств, що випускають диференц≥йовану продукц≥ю. ÷е даЇ змогу пор≥вн¤но легко проникати в галузь, але вимагаЇ в≥д ф≥рми значних зусиль дл¤ реклами та використанн¤ торговельноњ марки.

ќл≥гопол≥¤ (в≥д гр. "oligos" - незначний; "poleo" - продаю) Ї конкуренц≥¤, при ¤к≥й дек≥лька великих ф≥рм монопол≥зують виробництво ≥ збут основноњ маси продукц≥њ ≥ ведуть м≥ж собою переважно нец≥нову конкуренц≥ю.

” —Ўј ол≥гопол≥ю найчаст≥ше утворюють чотири пров≥дн≥ ф≥рми галуз≥, ¤к≥ продають на ринку до 60% вс≥Їњ продукц≥њ. ѕри цьому монопол≥зац≥¤ виробництва може дос¤гати ≥ще б≥льших масштаб≥в. ѕрикладом може бути автомоб≥льна промислов≥сть —Ўј, де три г≥ганти - "ƒженерал моторс", "‘орд" ≥ " райслер" - виробл¤ють б≥льше 90% вс≥Їњ продукц≥њ.

ќтже, конкуренц≥¤ - двигун економ≥чного прогресу. Ћауреат Ќобел≥вськоњ прем≥њ ‘.фон ’айЇк говорив, що сусп≥льство, ¤ке покладаЇтьс¤ на конкуренц≥ю, б≥льш усп≥шно, н≥ж ≥нш≥, дос¤гаЇ ц≥лей ≥ що саме конкуренц≥¤ показуЇ, ¤к можна ефективн≥ше виробл¤ти реч≥. ” цьому, без сумн≥ву, позитивна роль конкуренц≥њ у сусп≥льному розвитку.

[√оловна]~[—ловник]~[«м≥ст]~[Ќаступна]

–инкова конкуренц≥¤, њњ суть, форми та значенн¤ у розвитку економ≥ки
ћонопол≥¤: суть, причини виникненн¤ та форми про¤ву
ѕодоланн¤ монопол≥зму ≥ створенн¤ умов дл¤ ринковоњ економ≥ки
 онтрольн≥ запитанн¤ ≥ завданн¤

Сайт управляется системой uCoz