“≈ћј 18. «ј…Ќя“≤—“№ ≤ Ѕ≈«–ќЅ≤““я

Ћедарство - мати вс≥х порок≥в. Ћюди задоволен≥, ¤кщо вони зайн¤т≥ справою.
     Ѕенджам≥н ‘ранкл≥н

1. «айн¤т≥сть населенн¤ ≥ њњ основн≥ форми

—тан зайн¤тост≥ Ї одним з основних ≥ндикатор≥в нац≥ональноњ економ≥ки. ¬ ньому в≥дображаЇтьс¤ те, ¤к в сусп≥льств≥ використовуютьс¤ ресурси прац≥, а в≥дпов≥дно ≥ можливост≥ економ≥чного росту. ќсновними параметрами, що характеризують стан зайн¤тост≥, становище на ринку прац≥ можна назвати:

* економ≥чно активне населенн¤ (робоча сила);
* економ≥чно неактивне населенн¤ (не входить в склад робочоњ сили).

ƒо економ≥чно неактивного населенн¤ в≥днос¤тьс¤:

а) особи в≥ком до 16 рок≥в;
б) особи, ¤к≥ знаход¤тьс¤ в псих≥атричних л≥карн¤х та виправних закладах;
в) пенс≥онери, студенти, домогосподарки та ≥нш≥ особи, ¤к≥ вибули ≥з складу робочоњ сили - непрацююч≥ ≥ не шукаюч≥ роботи. ≈коном≥чно активне населенн¤ у вс≥х крањнах складаЇтьс¤ ≥з трьох частин: зайн¤те, незайн¤те, безроб≥тне.

ќдн≥Їю з найважлив≥ших проблем ринковоњ економ≥ки Ї проблема повноњ зайн¤тост≥. «айн¤т≥сть - це економ≥чна категор≥¤, ¤ку розгл¤дають з двох бок≥в:

--- «айн¤т≥сть ¤к економ≥чна категор≥¤ - це сукупн≥сть економ≥чних, правових, соц≥альних, нац≥ональних в≥дносин, пов'¤заних ≥з забезпеченн¤м працездатного населенн¤ крањни робочими м≥сц¤ми та його участю у сусп≥льно корисн≥й д≥¤льност≥, що приносить дох≥д.
--- «айн¤т≥сть ¤к економ≥чна проблема - це сп≥вв≥дношенн¤ м≥ж к≥льк≥стю працездатного населенн¤ ≥ к≥льк≥стю зайн¤тих, ¤ке характеризуЇ р≥вень використанн¤ трудових ресурс≥в сусп≥льства та ситуац≥ю на ринку робочоњ сили.

«айн¤те населенн¤ становить частину трудових ресурс≥в сусп≥льства. ¬ ”крањн≥ - це особи в≥ком в≥д 16 до 55 рок≥в (ж≥нки) ≥ 60 рок≥в (чолов≥ки), а також особи пенс≥йного в≥ку ≥ молодь, молодша в≥д зазначеного в≥ку, ¤кщо вона зайн¤та в народному господарств≥. ƒо складу зайн¤тих належать:

* найман≥ прац≥вники, особи, ¤к≥ працюють самост≥йно (п≥дприЇмц≥, фермери, творч≥ прац≥вники), зайн¤т≥ в органах державноњ влади й управл≥нн¤;
* особи, котр≥ служать в арм≥њ або отримують профес≥йну п≥дготовку (учн≥, студенти денних форм навчанн¤);
* особи, що виконують сусп≥льно-оплачуван≥ роботи;
* особи, зайн¤т≥ вихованн¤м малол≥тн≥х д≥тей, догл¤дом за ≥нвал≥дами чи людьми похилого в≥ку, громад¤ни ≥нших крањн, ¤к≥ проживають в ”крањн≥, працюють у народному господарств≥.

–озр≥зн¤ють три основн≥ види зайн¤тост≥: повну, рац≥ональну й ефективну.

ѕовна зайн¤т≥сть - це наданн¤ сусп≥льством усьому працездатному населенню можливост≥ займатис¤ сусп≥льно корисною працею, на основ≥ ¤коњ зд≥йснюЇтьс¤ ≥ндив≥дуальне (у межах с≥м'њ) та колективне (з участю ф≥рм, компан≥й, держави) в≥дтворенн¤ робочоњ сили ≥ задоволенн¤ вс≥Їњ сукупност≥ потреб.

–ац≥ональна зайн¤т≥сть - зайн¤т≥сть, ¤ка маЇ м≥сце в сусп≥льств≥ з урахуванн¤м доц≥льност≥ перерозпод≥лу та використанн¤ трудових ресурс≥в, њх статево-в≥ковоњ та осв≥тньоњ структури. ÷ей вид зайн¤тост≥ не завжди буваЇ ефективним, оск≥льки зд≥йснюЇтьс¤ з метою пол≥пшенн¤ статево-в≥ковоњ зайн¤тост≥, залученн¤ до трудовоњ д≥¤льност≥ працездатного населенн¤ окремих в≥дсталих рег≥он≥в тощо.

≈фективна зайн¤т≥сть - це зайн¤т≥сть, що зд≥йснюЇтьс¤ в≥дпов≥дно до вимог ≥нтенсивного типу в≥дтворенн¤ та критер≥њв економ≥чноњ доц≥льност≥ й соц≥альноњ результативност≥, зор≥Їнтована на скороченн¤ ручноњ, непрестижноњ, важкоњ прац≥.

–озр≥зн¤ють основну ≥ спец≥альн≥ форми зайн¤тост≥.

ќсновна форма регулюЇтьс¤ трудовим законодавством ≥ типовими правилами внутр≥шнього розпор¤дку щодо р≥зних категор≥й прац≥вник≥в.

—пец≥альн≥, або нетрадиц≥йн≥ форми зайн¤тост≥ (робота вдома, за сум≥сництвом, ≥ндив≥дуальна ≥ кооперативна трудова д≥¤льн≥сть та ≥н.) зд≥йснюютьс¤ в≥дпов≥дно до спец≥альних правових норм. ” —Ўј та јнгл≥њ такими формами зайн¤тост≥ охоплено понад 30% робочоњ сили.

¬ ”крањн≥ дом≥нуЇ тип зайн¤тост≥, що в≥дпов≥даЇ технолог≥чному способу виробництва, ¤кий ірунтуЇтьс¤ на ручн≥й та механ≥зован≥й прац≥. ÷е переважанн¤ промисловост≥ ≥ с≥льськогосподарськоњ трудовоњ д≥¤льност≥ з широким застосуванн¤м простоњ ф≥зичноњ прац≥ (близько 40% загальноњ чисельност≥ працюючих). –озвинут≥ крањни св≥ту пройшли цей етап у 40-50 роки. Ќин≥ там ≥снуЇ ≥нформативний тип зайн¤тост≥, тобто переважанн¤ у склад≥ працюючих ос≥б, пов'¤заних з в≥дтворенн¤м людини, збиранн¤м, переробкою та наданн¤м ≥нформац≥њ у сфер≥ виробництва та об≥гу та ≥н. «ростають витрати на п≥дготовку ¤к≥сноњ робочоњ сили у високотехн≥чних галуз¤х промисловост≥. ” —Ўј, наприклад, проход¤ть переп≥дготовку 75-85% кер≥вник≥в, спец≥ал≥ст≥в, роб≥тник≥в. ” приватному сектор≥ щороку навчаЇтьс¤ майже третина зайн¤тих.

[√оловна]~[—ловник]~[«м≥ст]~[Ќаступна]

«айн¤т≥сть населенн¤ ≥ њњ основн≥ форми
–инок робочоњ сили
Ѕезроб≥тт¤: суть, причини, види
ќсобливост≥ зайн¤тост≥ та безроб≥тт¤ в ”крањн≥
 онтрольн≥ запитанн¤ ≥ завданн¤

Сайт управляется системой uCoz