3. ћетоди економ≥чноњ теор≥њ
ћетод (в≥д гр. "metodos"- шл¤х до чого-небудь)
- це спос≥б досл≥дженн¤, спос≥б вивченн¤, зас≥б дл¤ в≥дкритт¤ ≥стини. ¬ економ≥ц≥
використовуютьс¤ р≥зноман≥тн≥ методи, форми ≥ способи наукового п≥знанн¤.
ѕитанн¤ про методи економ≥чноњ теор≥њ - це питанн¤ про те, ¤к, ¤ким чином вивчаютьс¤
економ≥чн≥ ¤вища ≥ процеси. Ќеобх≥дно розр≥зн¤ти дв≥ групи метод≥в: загальн≥
≥ локальн≥.
«агальн≥ методи виражають на¤вн≥сть загальних п≥дход≥в до наукового освоЇнн¤
економ≥чноњ д≥йсност≥ в ц≥лому, дають загальну ф≥лософсько-методолог≥чну базу,
св≥тогл¤дний, методолог≥чний стержень досл≥дженн¤ економ≥ки. ÷≥ методи можна
визначити ≥ ¤к методолог≥чн≥ п≥дходи, ≥ ¤к напр¤ми економ≥чноњ методолог≥њ.
¬же перш≥ розгорнут≥ науков≥ системи економ≥ки, ¤к≥ з'¤вились у XVII≤-’≤’ стол≥тт¤х,
спирались на ту або ≥ншу ф≥лософську основу. “ак, економ≥чна система ј.—м≥та,
¤ка реал≥зована в його "Ѕагатств≥ народ≥в", багато в чому базувалась
на принципах ф≥лософа-емп≥рика ƒж.Ћокка; економ≥чна система ƒ.–≥кардо, вт≥лена
в його "ѕочатках пол≥тичноњ економ≥њ", мала пом≥тний зв'¤зок з висновками
ф≥лософа-рац≥онал≥ста Ѕ.—п≥нози; економ≥чна система .ћаркса, представлена в
його " ап≥тал≥", ¤вно мала своЇю методолог≥чною основою вченн¤ ф≥лософа-д≥алектика
√.√егел¤.
“≥сний зв'¤зок ф≥лософського ≥ економ≥чного аспект≥в, що знайшов св≥й вираз
у загальних методах економ≥чноњ теор≥њ, про¤вл¤в себе на вс≥х етапах розвитку
економ≥чноњ науки.
Ћокальн≥ методи представл¤ють собою конкретн≥ ≥нструменти, прийоми,
засоби з допомогою ¤ких досл≥джуютьс¤ т≥ чи ≥нш≥ сторони ≥ аспекти економ≥чноњ
системи. —еред них необх≥дно вид≥лити ¤к специф≥чн≥ методи, ¤к≥ пов'¤зан≥ з
тою чи ≥ншою методолог≥Їю, так ≥ ун≥версальн≥ методи, ¤к≥ можуть використовуватись
при реал≥зац≥њ будь-¤коњ методолог≥њ. ƒо останн≥х в≥днос¤тьс¤: анал≥з ≥ синтез,
наукова абстракц≥¤, ≥ндукц≥¤ ≥ дедукц≥¤ ≥ т.д.
ћетод науковоњ абстракц≥њ (в≥д лат. "abstractio" -
в≥двол≥канн¤, в≥дхиленн¤) набуваЇ великого значенн¤ саме в економ≥чн≥й теор≥њ.
—усп≥льне житт¤ неможливо вивчати в лабораторних умовах. Ќаукова абстракц≥¤
Ї у¤вне вид≥ленн¤ найб≥льш суттЇвих стор≥н досл≥джуваного ¤вища ≥ в≥дхиленн¤
в≥д несуттЇвих стор≥н, властивостей, ¤вищ. јбстрактне мисленн¤ породжуЇ метод
анал≥зу ≥ синтезу.
јнал≥з економ≥чних ¤вищ передбачаЇ розчленуванн¤ ¤вища на окрем≥
елементи ≥ досл≥дженн¤ кожного елементу ¤к необх≥дноњ складовоњ частини ц≥лого.
—интез передбачаЇ, що ¤вище в першу чергу вивчаЇтьс¤ ¤к таке, ¤ке складаЇтьс¤
з р≥зних частин, а пот≥м досл≥джуЇтьс¤ поЇднанн¤ елемент≥в в Їдине ц≥ле ≥ робитьс¤
загальний висновок.
ћетод ≥ндукц≥њ ≥ дедукц≥њ. ≤ндукц≥¤ - це виведенн¤ економ≥чних
законом≥рностей ≥ принцип≥в ≥з факт≥в реального житт¤ на основ≥ сходженн¤ в≥д
одиничного до загального. ƒедукц≥¤ - це шл¤х в≥д загального до одиничного.
ƒо особливих прийом≥в досл≥дженн¤ в≥дноситьс¤ емп≥ричний метод
(в≥д гр. "empeiria" - досв≥д), ¤кий ірунтуЇтьс¤ на фактах реальноњ
д≥йсност≥ ≥ власному досв≥д≥ досл≥дника.
¬ економ≥чн≥й теор≥њ широко використовуЇтьс¤ принцип поЇднанн¤ ≥сторичного ≥
лог≥чного. ¬ивченн¤ ≥стор≥њ допомагаЇ зрозум≥ти внутр≥шню лог≥ку предмету, а
знанн¤ внутр≥шн≥х структур сусп≥льства надаЇ ≥стор≥њ наукового характеру. ™дн≥сть
≥сторичного ≥ лог≥чного - методолог≥чний принцип, ¤кий допомагаЇ концентрувати
увагу науки на посиленн≥ аргументац≥њ, обірунтованост≥ висновк≥в. Ћог≥ку досл≥дженн¤
необх≥дно пост≥йно контролювати ≥сторичним з≥ставленн¤м, а факти ≥стор≥њ - розташовувати
в лог≥чн≥й посл≥довност≥.
—учасна економ≥чна теор≥¤ широко використовуЇ математичн≥, граф≥чн≥ ≥ статистичн≥
методи.
“ак≥ основн≥ методи ≥ прийоми орган≥зац≥њ наукового анал≥зу ≥ пошуку оптимальних
вир≥шень економ≥чних процес≥в ≥ ¤вищ.
[√оловна]~[—ловник]~[«м≥ст]~[ѕопередн¤]~[Ќаступна]
ѕредмет ≥ функц≥њ економ≥чноњ теор≥њ
≈коном≥чн≥ закони ≥ категор≥њ
ћетоди економ≥чноњ теор≥њ
онтрольн≥ запитанн¤ ≥ завданн¤