3. ќсобливост≥ роздержавленн¤ ≥ приватизац≥њ в ”крањн≥
‘ормуванн¤ ринковоњ економ≥ки в ”крањн≥ висунуло ¤к найважлив≥шу
умову необх≥дн≥сть приватизац≥њ об'Їкт≥в державноњ власност≥. ѕриватизац≥¤ (в≥д
лат. "privatus" - приватний) - це передаванн¤ державноњ власност≥
(земельних д≥л¤нок, промислових п≥дприЇмств, банк≥в, засоб≥в транспорту ≥ зв'¤зку,
буд≥вель, акц≥й, культурних ц≥нностей) за плату або безкоштовно в приватну власн≥сть.
«аконодавчими актами визначаютьс¤ також основн≥ принципи приватизац≥њ державного
майна:
* забезпеченн¤ кожному громад¤нинов≥ ”крањни р≥вного доступу до об'Їкт≥в приватизац≥њ та необмеженого вибору сфер приватизац≥њ;
* охопленн¤ цим процесом ус≥х сфер економ≥ки з урахуванн¤м ≥нтерес≥в ус≥х суб'Їкт≥в, у тому числ≥ трудових колектив≥в ≥ окремих громад¤н;
* використанн¤ вс≥х форм власност≥ зг≥дно з економ≥чною доц≥льн≥стю, а не ¤кимись ≥ншими критер≥¤ми, без абсолютизац≥њ одн≥Їњ з них;
* залишенн¤ у власност≥ держави майна, необх≥дного дл¤ виконанн¤ нею своњх функц≥й;
* зд≥йсненн¤ роздержавленн¤ ≥ приватизац≥њ з дотриманн¤м антимонопольного законодавства.
«г≥дно з онцепц≥Їю роздержавленн¤ ≥ приватизац≥њ п≥дприЇмств, земл≥ та житлового фонду в ”крањн≥, основними формами приватизац≥њ Ї:
* продаж на аукц≥он≥ - спос≥б приватизац≥њ, коли власником об'Їкта стаЇ покупець, ¤кий запропонував у ход≥ аукц≥ону максимальну ц≥ну;
* викуп державного майна, зданого в оренду. «а даного способу приватизац≥њ власником об'Їкта стаЇ його орендар;
* продаж за комерц≥йним конкурсом. “ут власником об'Їкта стаЇ покупець, ¤кий запропонував найвищу ц≥ну;
*¢ продаж за некомерц≥йним конкурсом. ” даному випадку власником об'Їкта стаЇ покупець, котрий запропонував найкращ≥ умови подальшоњ експлуатац≥њ об'Їкта або за р≥вних умов - найвищу ц≥ну;
* продаж акц≥й в≥дкритих акц≥онерних товариств (на аукц≥онах, за конкурсом, на фондов≥й б≥рж≥).
¬ласниками державних п≥дприЇмств тут стають покупц≥, ¤к≥ на конкурсних засадах запропонували найвищу ц≥ну за найб≥льшу к≥льк≥сть акц≥й;
* викуп об'Їкт≥в малоњ приватизац≥њ товариствами покупц≥в, що створен≥ прац≥вниками цих об'Їкт≥в. “акий спос≥б приватизац≥њ не передбачаЇ конкуренц≥њ покупц≥в;
* продаж з в≥дстрочкою платежу. ¬ласником стаЇ покупець, котрий на конкурсних засадах здобув право сплатити за придбаний об'Їкт з в≥дстрочкою платежу на три роки за умови попереднього внесенн¤ 30% його вартост≥.
ќднак значна частина державноњ власност≥ приватизац≥њ не п≥дл¤гаЇ.
¬она включаЇ: майно орган≥в державноњ влади, управл≥нн¤, «бройних —ил; золотий
≥ валютний фонди; державн≥ матер≥альн≥ резерви; комплекси з виготовленн¤ ц≥нних
папер≥в ≥ грошових знак≥в; нац≥ональн≥ культурн≥ та ≥сторичн≥ ц≥нност≥; об'Їкти
осв≥ти, науки, культури, що ф≥нансуютьс¤ з бюджету; майнов≥ комплекси п≥дприЇмств
з виготовленн¤ зброњ; наркотик≥в та рад≥оактивних речовин; атомн≥ електростанц≥њ.
ƒержавний сектор економ≥ки маЇ м≥сце в ус≥х крањнах. «начне м≥сце в економ≥ц≥
в≥н займаЇ ¤к у нових ≥ндустр≥альних крањнах (ѕ≥вденн≥й орењ, —≥нгапур≥, “айван≥,
√онконгу), так ≥ в старих (Ўвец≥њ, √олланд≥њ, ƒан≥њ, ѕортугал≥њ). “радиц≥йно
високою Ї питома вага цього сектору в нац≥ональн≥й економ≥ц≥ ‘ранц≥њ - 33%,
јвстр≥њ - 37%, ≤тал≥њ - понад 40%.
ќтже, сьогодн≥ в ”крањн≥ в≥дбуваютьс¤ ≥стотн≥ перетворенн¤ у в≥дносинах власност≥.
[√оловна]~[—ловник]~[«м≥ст]~[ѕопередн¤]~[Ќаступна]
¬≥дносини власност≥ ¤к основа економ≥чноњ системи
‘орми власност≥ в економ≥ц≥ ”крањни
ќсобливост≥ роздержавленн¤ ≥ приватизац≥њ в ”крањн≥
«м≥ст економ≥чноњ системи. “ипи економ≥чних систем
онтрольн≥ запитанн¤ ≥ завданн¤