“овар ≥ його властивост≥

≈коном≥чною основою товарного виробництва Ї товар.

“овар - це продукт прац≥, ¤кий виробл¤Їтьс¤ дл¤ обм≥ну шл¤хом куп≥вл≥-продажу.

 ожний товар маЇ дв≥ властивост≥: по-перше, задовольн¤Ї певну потребу людини, по-друге, здатний обм≥нюватись на ≥нш≥ блага в певних пропорц≥¤х. “обто йому властив≥ споживна варт≥сть ≥ варт≥сть. “оваром може бути ¤к матер≥альне, так ≥ нематер≥альне благо, в тому числ≥ й послуга.

ѕослуга - це економ≥чне благо, що немаЇ товарноњ форми, њњ надають люд¤м, котрим вона потр≥бна, у форм≥ ц≥леспр¤мованоњ корисноњ д≥њ чи обслуговуванн¤.

—поживна варт≥сть - здатн≥сть реч≥ задовольнити певну потребу людини. ѕричому тут йдетьс¤ про задоволенн¤ потреб не самого товаровиробника, а ≥нших ос≥б, тобто ц¤ властив≥сть ви¤вл¤Їтьс¤ ¤к сусп≥льна споживна варт≥сть.  орисн≥сть реч≥ надаЇ њй споживноњ вартост≥. “овари ¤к споживн≥ вартост≥ в≥др≥зн¤ютьс¤ за призначенн¤м у задоволенн≥ потреб людини: одн≥ з них задовольн¤ють потреби в њж≥, друг≥ - в од¤з≥, трет≥ - у засобах пересуванн¤ ≥ тощо.

—поживна варт≥сть речей, њх корисн≥сть дл¤ людей т≥сно пов'¤зана з прогресом науки ≥ техн≥ки, розвитком продуктивних сил у ц≥лому. —поживна варт≥сть властива не лише товарам, ¤к≥ набувають речовоњ форми - хустка, чоботи тощо, а й послугам - вчител¤, л≥кар¤, актора. ќсобливого значенн¤ набуваЇ така споживна варт≥сть, ¤к ≥нформац≥¤. –озвиток сфери послуг св≥дчить про ступ≥нь розвиненост≥ сусп≥льства, про те, ¤к воно п≥клуЇтьс¤ про основну його ц≥нн≥сть - людину.
«'¤суванн¤ природи другоњ властивост≥ товару - вартост≥ - Ї б≥льш складним. ¬арт≥сть, на в≥дм≥ну в≥д споживноњ вартост≥, не лежить на поверхн≥ ¤вищ. ¬арт≥сть - це внутр≥шн¤ властив≥сть товару, зовн≥шньою формою про¤ву ¤коњ Ї м≥нова варт≥сть.

¬арт≥сть - уречевлена в товар≥ сусп≥льно-необх≥дна прац¤, що затрачена на виготовленн¤ даного товару.

ћ≥нова варт≥сть - видиме к≥льк≥сне сп≥вв≥дношенн¤, в ¤кому споживн≥ вартост≥ одного роду обм≥нюютьс¤ на споживн≥ вартост≥ ≥ншого.  ожний окремий товар може обм≥нюватис¤ на безл≥ч ≥нших у р≥зних к≥льк≥сних пропорц≥¤х; отже, в≥н маЇ безл≥ч м≥нових вартостей.

ўо ж лежить в основ≥ цих пропорц≥й (м≥нових вартостей), що робить товари сум≥рними? јдже ¤к споживн≥ вартост≥ вони р≥зн≥. ќб'ЇднуЇ вс≥ товари те, що вони - продукти прац≥. як згустки певноњ к≥лькост≥ людськоњ прац≥, вони Ї вартост¤ми. ћ≥нов≥ ж вартост≥ виражають сп≥вв≥дношенн¤ м≥ж затратами прац≥ на виробництво продукт≥в, що обм≥нюютьс¤. —аме варт≥сть ¤к уречевлена в товарах прац¤ робить вс≥ товари сум≥рними, надаЇ њм сп≥льного вим≥ру. як споживн≥ вартост≥ товари ¤к≥сно р≥зн≥, ¤к вартост≥ - ¤к≥сно однор≥дн≥. ¬с≥ товари мають споживну варт≥сть, але не вс≥ Ї корисн≥.

—еред безл≥ч≥ товар≥в, що ≥снують в св≥т≥, Ї так≥, що задовольн¤ють одну й ту ж саму потребу людини. Ќаприклад, кава ≥ чай, спагет≥ ≥ макарони, печиво чи вафл≥. “ак≥ товари називаютьс¤ взаЇмозам≥нюваними (тобто субститутами). ¬заЇмозам≥нюваною Ї також низка послуг. Ќаприклад, транспортуванн¤ вантаж≥в ≥ пасажир≥в можна зд≥йснювати за допомогою л≥так≥в, поњзд≥в та автомоб≥л≥в. р≥м того, ≥снують товари, здатн≥ задовольн¤ти потреби людини лише в комплекс≥. ÷е автомоб≥ль ≥ бензин, лиж≥ та лижн≥ черевики, фотоапарат ≥ фотопл≥вка. “ак≥ товари називають взаЇмодоповнюючими (або комплементарними).

—поживна варт≥сть ≥ варт≥сть товару зумовлен≥ двоњстим характером прац≥, вт≥леноњ у ньому. ѕрац¤ товаровиробника Ї водночас ≥ конкретною, ≥ абстрактною.  онкретна форма прац≥ обумовлена тим, що вона завжди спр¤мована на створенн¤ ц≥лком конкретних споживних вартостей (наприклад, ст≥льц¤, костюму, книги). ƒл¤ того, щоб виробити ¤кесь благо, потр≥бн≥ конкретн≥ умови: конкретна профес≥йна п≥дготовка (наприклад, стол¤ра), ц≥лком конкретний предмет прац≥ (дерево), ц≥лком конкретн≥ засоби прац≥ (пилка, молоток, долото, рубанок). “ому будь-¤ка трудова д≥¤льн≥сть завжди Ї не що ≥нше, ¤к конкретна прац¤. ѕоза конкретною формою трудовоњ д≥¤льност≥ немаЇ прац≥ ¤к такоњ.

“аким чином, конкретною називаЇтьс¤ корисна прац¤, ¤ка створюЇ реч≥, що задовольн¤ють т≥ чи ≥нш≥ потреби. ¬иди конкретноњ прац≥ ¤к≥сно в≥дм≥нн≥ один в≥д одного. ¬≥др≥зн¤ютьс¤ вони за метою, предметами, засобами прац≥, характером трудових прийом≥в та к≥нцевими результатами.  онкретна прац¤, створюючи споживну варт≥сть, не може створювати варт≥сть. ¬она виражаЇ те, чим товари в≥др≥зн¤ютьс¤ один в≥д одного. ќсновою ж вартост≥ може бути лише те, що Ї сп≥льним дл¤ вс≥х вид≥в прац≥: затрати робочоњ сили, тобто витрати мускульноњ, нервовоњ та розумовоњ енерг≥њ. ” ц≥й своњй ¤кост≥ прац¤ товаровиробник≥в, що виступаЇ ¤к затрати робочоњ сили незалежно в≥д њњ конкретноњ форми, називаЇтьс¤ абстрактною. ¬ такому випадку ми побачимо, що ≥ ст≥л, ≥ костюм, ≥ туфл≥ - це все прац¤ взагал≥.

—л≥д зазначити, що абстрактна прац¤ створюЇ варт≥сть, ¤ка виражаЇ виробнич≥ в≥дносини. якщо немаЇ останн≥х, то немаЇ й абстрактноњ прац≥. Ќаприклад, ¤кщо людина виготовила р≥ч, але не продаЇ њњ, а даруЇ кому-небудь, то прац¤, вт≥лена у ц≥й реч≥, не Ї абстрактною ≥ не створюЇ вартост≥.

[√оловна]~[—ловник]~[«м≥ст]~[ѕопередн¤]~[Ќаступна]

‘орми сусп≥льного господарства. “оварне виробництво: умови виникненн¤ та характерн≥ риси
“овар ≥ його властивост≥
¬еличина вартост≥ товару
“еор≥њ вартост≥
 онтрольн≥ запитанн¤ ≥ завданн¤

Сайт управляется системой uCoz