3. ≤нфраструктура ринку

ѕ≥д ≥нфраструктурою ринку розум≥ють систему державних, приватних ≥ громадських ≥нститут≥в (орган≥зац≥й ≥ установ) ≥ техн≥чних засоб≥в, що обслуговують ≥нтереси суб'Їкт≥в ринкових в≥дносин, забезпечують њхню ефективну взаЇмод≥ю та регулюють рух товарно-грошових поток≥в. –озр≥зн¤ють орган≥зац≥йно-техн≥чну, ф≥нансово-кредитну та науково-досл≥дну ≥нфраструктуру ринку.

ƒо орган≥зац≥йно-техн≥чноњ ≥нфраструктури ринку належать товарн≥ б≥рж≥ й аукц≥они, торгов≥ доми ≥ торгов≥ палати, холдингов≥ й брокерськ≥ компан≥њ, ≥нформац≥йн≥ центри та ¤рмарки, серв≥сн≥ центри, р≥зного роду асоц≥ац≥њ п≥дприЇмц≥в ≥ споживач≥в, транспортн≥ комун≥кац≥њ ≥ засоби оперативного зв'¤зку.

‘≥нансово-кредитну ≥нфраструктуру ринку утворюють банки, фондов≥ й валютн≥ б≥рж≥, страхов≥ та ≥нвестиц≥йн≥ компан≥њ, фонди профсп≥лок та ≥нших громадських орган≥зац≥й. ÷е - вс≥ т≥, хто здатен зд≥йснювати ≥ зд≥йснюЇ моб≥л≥зац≥ю тимчасово в≥льних грошових ресурс≥в, перетворюЇ њх у кредити, а пот≥м ≥ в кап≥таловкладенн¤.

Ќауково-досл≥дницька ≥нфраструктура ринку включаЇ в себе науков≥ ≥нститути з вивченн¤ ринкових проблем, ≥нформац≥йно-консультативн≥ ф≥рми, аудиторськ≥ орган≥зац≥њ, спец≥альн≥ навчальн≥ заклади. “ут ми розгл¤немо лише де¤к≥ елементи ≥нфраструктури ринку. ќсобливе м≥сце серед елемент≥в ≥нфраструктури належить б≥ржам.

Ѕ≥ржа (гол. "beurs", н≥м. "borse") - це установа, де зд≥йснюЇтьс¤ куп≥вл¤-продаж масових товар≥в (товарна б≥ржа), ц≥нних папер≥в (фондова б≥ржа), валюти (валютна б≥ржа), нерухомого майна (б≥ржа нерухомого майна), робочоњ сили (б≥ржа прац≥). як правило, б≥ржа - це приватне, акц≥онерне товариство, акц≥њ ¤кого за стандартом не принос¤ть див≥денд≥в, а лише надають право зд≥йснювати торгов≥ операц≥њ.

¬ ”крањн≥ вже створено чимало б≥рж. —еред них: ”крањнська ун≥версальна б≥ржа, ”крањнська ун≥версальна агропромислова б≥ржа, ”крањнська фондова б≥ржа та ≥нш≥. ” зв'¤зку з переходом до ринку найб≥льшого поширенн¤ в ”крањн≥ набули товарн≥ б≥рж≥.

“оварна б≥ржа - це комерц≥йне п≥дприЇмство, р≥зновид товарного ринку оптовоњ куп≥вл≥-продажу товар≥в масового виробництва, на ¤кому реал≥зац≥¤ зд≥йснюЇтьс¤ без попереднього огл¤ду за зразками ≥ стандартами при наперед встановлених розм≥рах м≥н≥мальних парт≥й ≥ на ¤кому формуютьс¤ ринков≥ ц≥ни в залежност≥ в≥д фактичного сп≥вв≥дношенн¤ попиту ≥ пропозиц≥њ. ƒ≥¤льн≥сть товарних б≥рж в ”крањн≥ регулюЇтьс¤ законом "ѕро товарну б≥ржу". ¬ св≥тов≥й практиц≥ до б≥ржових товар≥в належать 60-70 найменувань.

ƒл¤ товарноњ б≥рж≥ характерн≥ так≥ риси:

1) регул¤рн≥сть функц≥онуванн¤;
2) веденн¤ торг≥вл≥ однор≥дними товарами з певними характеристиками на основ≥ жорстких правил ≥ в спец≥альному м≥сц≥;
3) продаж б≥ржових товар≥в зд≥йснюЇтьс¤ за допомогою представлених зразк≥в, або стандарт≥в, а сам≥ товари на б≥рж≥ в≥дсутн≥.

¬с≥ операц≥њ на товарних б≥ржах под≥л¤ютьс¤ на два види: операц≥њ з реальним товаром, ¤к≥ передбачають на¤вн≥сть товару на момент угоди, ≥ строков≥, або ф'ючерсн≥ операц≥њ, тобто попередн≥й продаж товару, ¤кого ще не виробили. Ѕ≥льш≥сть б≥ржових операц≥й (90 ≥ б≥льше в≥дсотк≥в) складають саме ф'ючерсн≥ угоди. ћетою ф'ючерсноњ угоди Ї не продаж чи придбанн¤ реального товару, а отриманн¤ р≥зниц≥ в ц≥нах, ¤ка виникаЇ до терм≥ну завершенн¤ угоди, тобто спекул¤ц≥¤, а також страхуванн¤ (хеджуванн¤) в≥д втрат, пов'¤заних з≥ зм≥ною ц≥н на товари.

‘ондова б≥ржа - це орган≥зац≥йно оформлений, пост≥йно д≥ючий ринок, на ¤кому зд≥йснюЇтьс¤ торг≥вл¤ ц≥нними паперами (див. «акон ”крањни "ѕро ц≥нн≥ папери ≥ фондову б≥ржу"). ќсновними видами ц≥нних папер≥в Ї вексел≥, акц≥њ, обл≥гац≥њ тощо. „ленами б≥рж≥ можуть бути ≥ндив≥дуальн≥ торговц≥ паперами та кредитно-ф≥нансов≥ ≥нститути.

‘ондова б≥ржа виконуЇ так≥ функц≥њ: забезпечуЇ моб≥л≥зац≥ю тимчасово в≥льних грошових засоб≥в; встановлюЇ ринкову ц≥ну (курс) ц≥нних папер≥в; зд≥йснюЇ перем≥щенн¤ кап≥талу м≥ж галуз¤ми. ќперац≥њ на фондов≥й б≥рж≥, в залежност≥ в≥д терм≥ну, на ¤кий укладаЇтьс¤ угода, под≥л¤ють на касов≥ ≥ строков≥.  асов≥ операц≥њ розрахован≥ на оплату угод безпосередньо п≥сл¤ њх укладенн¤ (в≥д 2-х до 14 дн≥в, в залежност≥ в≥д б≥рж≥). —троков≥ операц≥њ зд≥йснюютьс¤ у випадку, коли угода куп≥вл≥-продажу акц≥й укладаЇтьс¤ в даний момент, а њњ оплата в≥дстрочена на заздалег≥дь встановлений пер≥од. —троков≥ операц≥њ дозвол¤ють зд≥йснювати спекул¤тивн≥ операц≥њ ≥ одержувати спекул¤тивний прибуток.

ќрган≥чною частиною сучасних м≥жнародних валютно-ф≥нансових в≥дносин, ¤к≥ забезпечують концентрац≥ю валютних операц≥й, формуванн¤, взаЇмозв'¤зок ≥ динам≥ку валютних курс≥в, Ї валютна б≥ржа. ¬алютна б≥ржа - це комерц≥йне п≥дприЇмство, ¤ке зд≥йснюЇ куп≥влю-продаж ≥ноземноњ валюти за ринковими ц≥нами.

« по¤вою б≥рж в ”крањн≥ з'¤вл¤ютьс¤ ≥ нов≥ види профес≥йних зан¤ть та робочих м≥сць дл¤ населенн¤. ќперац≥њ куп≥вл≥-продажу на б≥ржах зд≥йснюють брокери, маклери ≥ дилери, оск≥льки приватн≥ особи на б≥рж≥ не допускаютьс¤.

Ѕрокер (англ. "broker" - посередник) - це посередник при укладенн≥ угод м≥ж покупц¤ми ≥ продавц¤ми товар≥в. Ќими можуть бути брокерськ≥ ф≥рми, контори ≥ незалежн≥ брокери. Ѕрокери п≥дготовл¤ють, оформл¤ють ≥ реЇструють договори куп≥вл≥-продажу, зд≥йснюють нагл¤д за правильн≥стю б≥ржового торгу.

ƒилери (англ. "dealer" - б≥ржовий маклер) - це, ¤к правило, представники ф≥рм, що хочуть продати чи купити б≥ржовий товар. Ќа в≥дм≥ну в≥д брокерськоњ д≥¤льност≥, дилерська передбачаЇ на¤вн≥сть певного початкового кап≥талу ≥ поЇднуЇтьс¤ в б≥льш≥й м≥р≥ з комерц≥йним ризиком.

ћаклер (н≥м. "makler" - посередник) - це теж посередник б≥ржових торг≥в, ¤кий ф≥ксуЇ укладенн¤ угод м≥ж членами б≥рж≥ (брокерами, дилерами).

Ќа в≥дм≥ну в≥д товарноњ, фондовоњ та валютноњ б≥рж≥, б≥ржа робочоњ сили (б≥ржа прац≥) формуЇтьс¤ державою. ¬≥дпов≥дно до «акону ”крањни "ѕро зайн¤т≥сть населенн¤" цей ≥нститут ≥нфраструктури ринку у нас називаЇтьс¤ державною службою зайн¤тост≥.

” служб≥ зайн¤тост≥ не в≥дбуваютьс¤ процеси куп≥вл≥-продажу товару - робочоњ сили. «г≥дно ≥з «аконом послуги, пов'¤зан≥ ≥з забезпеченн¤м зайн¤тост≥ населенн¤, надаютьс¤ державною службою зайн¤тост≥ безплатно, при цьому вона не вир≥шуЇ питань про ц≥ну робочоњ сили. ќсновними завданн¤ми служби зайн¤тост≥ Ї:

* анал≥з та прогнозуванн¤ попиту ≥ пропозиц≥њ на робочу силу, ≥нформуванн¤ про стан ринку робочоњ сили;
* консультуванн¤ громад¤н та власник≥в п≥дприЇмств, установ та орган≥зац≥й про можливост≥ одержанн¤ роботи та забезпеченн¤ робочою силою;
* обл≥к в≥льних робочих м≥сць ≥ громад¤н, ¤к≥ звертаютьс¤ з питань працевлаштуванн¤;
* допомога громад¤нам у добор≥ п≥дход¤щоњ роботи, а роботодавц¤м - у добор≥ потр≥бних прац≥вник≥в;
* орган≥зац≥¤ навчальноњ д≥¤льност≥, профес≥йноњ п≥дготовки та переп≥дготовки громад¤н;
* реЇстрац≥¤ безроб≥тних та наданн¤ њм у межах своЇњ компетенц≥њ допомоги, в тому числ≥ ≥ матер≥альноњ тощо.

ƒо ≥нфраструктури ринку входить розгалужена система приватних, кооперативних, державних, зм≥шаних гуртових ≥ роздр≥бних торговельних структур, ¤к≥ визначають стан двох форм торг≥вл≥ в крањн≥: гуртову ≥ роздр≥бну.

–оздр≥бна торг≥вл¤ - це торг≥вл¤, ¤ка включаЇ всю п≥дприЇмницьку д≥¤льн≥сть, пов'¤зану з продажем товар≥в ≥ послуг безпосередньо к≥нцевим споживачам дл¤ њх особистого, с≥мейного чи домашнього використовуванн¤. ƒо роздр≥бноњ торг≥вл≥ належить величезна мережа магазин≥в, ¤ка включаЇ ун≥вермаги, ун≥версами, спец≥ал≥зован≥ магазини, супермаркети, магазини самообслуговуванн¤, склади, магазини тощо.

√уртова торг≥вл¤ - це частина внутр≥шньоњ торг≥вл≥, ¤ка охоплюЇ продаж товар≥в ¤к великими, так ≥ малими парт≥¤ми з метою њх перепродажу або виробничого споживанн¤. √уртова торг≥вл¤ зд≥йснюЇтьс¤ за ц≥нами, ¤к≥ нижч≥ в≥д роздр≥бних ц≥н, але вони повинн≥ забезпечувати нормально працюючому промисловому та торговельному п≥дприЇмству в≥дшкодуванн¤ витрат, внесенн¤ платеж≥в у бюджет ≥ створенн¤ фонд≥в економ≥чного стимулюванн¤ та прибуток. √уртова торг≥вл¤ стимулюЇ збут товар≥в, формуЇ њх асортимент, складаЇ ≥ транспортуЇ товари.
Ќайб≥льш впливовими гуртовими торговельними структурами Ї велик≥ торговельн≥ ф≥рми, торгов≥ доми, дистриб'юторськ≥ ф≥рми тощо.

“орговельн≥ ф≥рми - це ф≥рми, ¤к≥ займаютьс¤ зд≥йсненн¤м операц≥й в основному по куп≥вл≥-продажу товар≥в. “орговельн≥ ф≥рми бувають або вузькоспец≥ал≥зованими та ун≥версальними, ¤к≥ торгують широкою номенклатурою вироб≥в.

“орговий д≥м - це торговельна ф≥рма, ¤ка закуповуЇ товар у виробник≥в або гуртовик≥в своЇњ крањни ≥ перепродуЇ њх за кордон, або закуповуЇ ≥ноземн≥ товари за кордоном та перепродуЇ њх м≥сцевим гуртовим ≥ роздр≥бним торговц¤м, а також споживачам. ѓхн¤ д≥¤льн≥сть дуже широка: вони зд≥йснюють операц≥њ за св≥й рахунок ≥ за дорученн¤м кл≥Їнт≥в, за внутр≥шньою, гуртовою ≥ роздр≥бною торг≥влею, працюють за широкою номенклатурою товар≥в, беруть участь у виробництв≥ продукц≥њ. ƒл¤ виконанн¤ своњх функц≥й торгов≥ доми мають с≥тку магазин≥в, складськ≥ прим≥щенн¤, транспортн≥ засоби тощо.

ƒистриб'ютер (в≥д англ. "distributer" - розпод≥льник) - окрема ф≥рма або агент промислового п≥дприЇмства, ¤к≥ зд≥йснюють реал≥зац≥ю продукц≥њ ≥ виступають ¤к торг≥вц≥ за договором на основ≥ угоди про право на продаж в окремому рег≥он≥. ”года ф≥рми передбачаЇ виконанн¤ дистриб'ютором р¤ду функц≥й, пов'¤заних з реал≥зац≥Їю товару: орган≥зац≥ю реклами в даному рег≥он≥, передпродажну п≥дготовку техн≥чно складних товар≥в, наданн¤м покупц¤м серв≥сних послуг, анал≥з кон'юнктури ринку та в≥дгук≥в покупц≥в про придбан≥ ними вироби ф≥рми тощо.

” практиц≥ ринкових зв'¤зк≥в широко використовуютьс¤ ≥ так≥ форми орган≥зац≥њ оптовоњ торг≥вл≥ ¤к аукц≥он, ¤рмарок.

јукц≥он (в≥д лат. "auctio (auctionis)" - продаж з публ≥чних торг≥в) - це спец≥ально орган≥зований ринок товар≥в з визначними властивост¤ми, що д≥Ї пер≥одично у певному м≥сц≥ ≥ в наперед обумовлений час на умовах змаганн¤ м≥ж покупц¤ми. ѕраво придбанн¤ товар≥в на аукц≥он≥ надаЇтьс¤ покупц¤м, ¤к≥ запропонували вищу ц≥ну. Ќа в≥дм≥ну в≥д ≥нших форм реал≥зац≥њ (через магазини, ¤рмарки ≥ т. п.) аукц≥он передбачаЇ не одночасне, а почергове пропонуванн¤ товар≥в: до реал≥зац≥њ пропонуЇтьс¤ один товар (лот), п≥сл¤ його продажу (або зн¤тт¤ з аукц≥ону) - наступний ≥ т.д.

јукц≥они розр≥зн¤ють внутр≥шн≥зовн≥шн≥, в≥дкрит≥закрит≥ тощо. ” св≥тов≥й практиц≥ в≥дом≥ дек≥лька способ≥в веденн¤ акц≥онерних торг≥в: 1) з п≥двищенн¤м ц≥н; 2) з пост≥йним пониженн¤м ц≥н. ¬ умовах переходу ”крањни до ринку аукц≥он розгл¤даЇтьс¤ ¤к один ≥з способ≥в приватизац≥њ державних та мун≥ципальних п≥дприЇмств.

ярмарок (в≥д н≥м. "jahrmakt" - щор≥чний ринок) - це ринок оптовоњ торг≥вл≥, ¤кий орган≥зовуЇтьс¤ регул¤рно, пер≥одично ≥ функц≥онуЇ в певному м≥сц≥, у встановлений час, а також сезонна розпродажа одного або багатьох вид≥в товару. ÷¤ своЇр≥дна форма ринку маЇ можлив≥сть при пор≥вн¤но невеликих витратах у короткий терм≥н на невеликих площах зд≥йснювати пл≥дн≥ контакти м≥ж партнерами з метою укладенн¤ угод, обм≥ну ≥нформац≥Їю, реклами ф≥рми та њњ продукц≥њ. ярмарки бувають ун≥версальн≥, багатогалузев≥, галузев≥спец≥альн≥. «а останн≥ роки в ”крањн≥ ¤рмарки набувають все б≥льшого розвитку.

–инок засоб≥в виробництва, предмет≥в споживанн¤ ≥ послуг, що стаЇ все б≥льш ор≥Їнтованим на конкретний, часто ≥ндив≥дуальний попит, викликав до житт¤ по¤ву ≥ таких нових форм реал≥зац≥њ ¤к л≥зинг, ≥нжин≥ринг та ≥н.

Ћ≥зинг (в≥д англ. "leasing" - оренда, майновий найм) - угода м≥ж орендарем, власником майна (машин, устаткуванн¤, транспортних засоб≥в ≥ т.д.) ≥ орендатором про передачу майна в оренду на визначений строк за певну плату. «а своњм економ≥чним зм≥стом л≥зинг ¤вл¤Ї собою специф≥чну форму кредитуванн¤ продажу без передач≥ права власност≥ на товар орендарю.

≤нжин≥ринг (в≥д англ. "engineering" - ≥нженерно-консультац≥йн≥ послуги) - це вид≥лений у самост≥йну сферу д≥¤льност≥ комплекс ≥нженерно-консультац≥йних послуг комерц≥йного характеру щодо п≥дготовки, забезпеченн¤ процесу виробництва та реал≥зац≥њ продукц≥њ, щодо обслуговуванн¤ буд≥вництва та експлуатац≥њ промислових, ≥нфраструктурних с≥льськогосподарських та ≥нших об'Їкт≥в. ≤нжин≥рингов≥ послуги д≥л¤тьс¤ на дв≥ групи: 1) послуги, пов'¤зан≥ з п≥дготовкою виробничого процесу; 2) послуги на забезпеченн¤ нормального ходу процесу виробництва ≥ реал≥зац≥њ продукц≥њ.

јудиторська ф≥рма - це незалежна висококвал≥ф≥кована орган≥зац≥¤, ¤ка на замовленн¤ кл≥Їнта та за його кошти зд≥йснюЇ рев≥з≥ю його господарськоњ д≥¤льност≥ з метою ви¤вленн¤ прорахунк≥в та резерв≥в вдосконаленн¤, контролюЇ й анал≥зуЇ ф≥нансову д≥¤льн≥сть п≥дприЇмств ≥ орган≥зац≥й р≥зних форм власност≥, бухгалтерськ≥ зв≥ти та баланси.

’олдингова компан≥¤ - акц≥онерна компан≥¤, кап≥тал ¤коњ використовуЇтьс¤ переважно дл¤ придбанн¤ контрольних пакет≥в акц≥й ≥нших компан≥й з метою встановленн¤ контролю за њхньою д≥¤льн≥стю й отриманн¤ доход≥в. «а своЇю структурою ≥ характером д≥¤льност≥ холдингова компан≥¤ виконуЇ, ¤к правило, лише ф≥нансов≥ операц≥њ. ¬она тримаЇ контрольн≥ пакети акц≥й ≥нших ф≥рм ≥ д≥Ї через своњ ф≥л≥њ.

‘ункц≥онуванн¤ ≥ д≥Їздатн≥сть ус≥х елемент≥в ринковоњ ≥нфраструктури Ї важливою ≥ необх≥дною умовою реальноњ ринковоњ трансформац≥њ економ≥ки ”крањни. –озвиток ц≥Їњ ≥нфраструктури вимагаЇ в≥дпов≥дного законодавства, юридичних гарант≥й й матер≥ально-ф≥нансового забезпеченн¤.

[√оловна]~[—ловник]~[«м≥ст]~[ѕопередн¤]~[Ќаступна]

¬иникненн¤, суть та функц≥њ ринку
—труктура та види ринку
≤нфраструктура ринку
ќсобливост≥ становленн¤ ринкових в≥дносин в ”крањн≥
 онтрольн≥ запитанн¤ ≥ завданн¤

Сайт управляется системой uCoz