“≈ћј 10. ќЌ ”–≈Ќ÷≤я ≤ ћќЌќѕќЋ≤я ” –»Ќ ќ¬≤… ≈ ќЌќћ≤÷≤
ѕри конкуренц≥њ покупц≥ - це господар, ринок - њх агент, а п≥дприЇмства - њх слуга.
емпбелл –.ћакконелл, —тенл≥ Ћ.Ѕрю
1. –инкова конкуренц≥¤, њњ суть, форми та значенн¤ у розвитку економ≥ки
онкуренц≥¤ (в≥д лат. "concurrientia"
- стикатис¤) означаЇ суперництво м≥ж суб'Їктами ринкового господарства за найб≥льш
виг≥дн≥ умови виробництва, продажу ≥ куп≥вл≥ товар≥в. “акий вид економ≥чних
в≥дносин функц≥онуЇ тод≥, коли виробники товар≥в виступають ¤к самост≥йн≥ ≥
н≥ в≥д кого не залежн≥ суб'Їкти господарськоњ системи. ” такому самому становищ≥
повинн≥ бути ≥ покупц≥ товар≥в.
онкурентна боротьба за економ≥чне процв≥танн¤ ≥ виживанн¤ Ї економ≥чним законом
ринкового господарства.
ѕродавц≥ хочуть продати своњ товари найдорожче, але конкуренц≥¤ змушуЇ њх збувати
продукц≥ю дешевше, щоб стимулювати попит покупц≥в. ” боротьб≥ м≥ж продавц¤ми
(прагнуть продати найдорожче) ≥ покупц¤ми (прагнуть купити дешевше) виграють
т≥, хто б≥льш згуртований ≥ маЇ можлив≥сть нав'¤зати свою (виг≥дну дл¤ них)
ц≥ну. ¬ умовах "в≥льноњ" конкуренц≥њ на ринку вс≥ р≥вн≥, ¤к продавц≥,
≥ вс≥ р≥вн≥, ¤к покупц≥, але перемагаЇ той, хто при т≥й сам≥й ¤кост≥ товару
маЇ менш≥ витрати виробництва або при тих самих витратах виробл¤Ї продукц≥ю
вищоњ ¤кост≥.
онкуренц≥¤ - категор≥¤ товарно-ринковоњ економ≥ки. ѓњ зародженн¤ ≥ виникненн¤
≥сторично належать до простого товарного виробництва. ” процес≥ конкуренц≥њ
кожний др≥бний виробник намагаЇтьс¤ створити дл¤ себе найб≥льш виг≥дн≥ умови
виробництва ≥ збуту товар≥в. ќсобливого розвитку конкуренц≥¤ набула з переходом
до великого товарного виробництва. ” ’’ ≥ на початку ’’≤ ст. конкуренц≥¤ в ус≥х
крањнах св≥домо використовуЇтьс¤ ¤к одна з руш≥йних сил економ≥чного ≥ соц≥ального
прогресу.
ѕозитивна економ≥чна роль конкуренц≥њ про¤вл¤Їтьс¤ в р¤д≥ функц≥й, ¤к≥ вона
виконуЇ.
ѕо-перше, ¤к показуЇ ≥сторичний досв≥д, конкуренц≥¤, пронизуючи вс≥ зв'¤зки
виробництва ≥ споживанн¤, Ї Їдино можливим засобом дос¤гненн¤ збалансованост≥
м≥ж попитом ≥ пропозиц≥Їю, а в к≥нцевому п≥дсумку - м≥ж сусп≥льними потребами
≥ виробництвом.
ѕо-друге, конкуренц≥¤ виконуЇ функц≥ю сп≥лкуванн¤ ≥ погодженн¤ ≥нтерес≥в виробник≥в.
¬ умовах розвинутого под≥лу прац≥ ≥нтерес кожного пов'¤заний ≥ взаЇмод≥Ї з ≥нтересами
≥нших товаровиробник≥в. ¬иконуючи цю функц≥ю, конкуренц≥¤ через ринковий механ≥зм
п≥дпор¤дковуЇ ≥ндив≥дуальн≥ прагненн¤ суб'Їкт≥в господарюванн¤ сусп≥льним ≥нтересам.
“рет¤ функц≥¤ конкуренц≥њ - змушувати товаровиробник≥в знижувати ≥ндив≥дуальн≥
виробнич≥ витрати. «меншенн¤ витрат вимагаЇ в≥д п≥дприЇмц≥в пост≥йно працювати
над удосконаленн¤м техн≥чноњ бази виробництва, шукати шл¤хи економ≥њ сировини,
матер≥ал≥в, устаткуванн¤ ≥ робочого часу, а також п≥двищенн¤ продуктивност≥
прац≥.
„етверта важлива функц≥¤ конкуренц≥њ - це стимулюванн¤ п≥двищенн¤ ¤кост≥ продукц≥њ
та послуг. ÷¤ функц≥¤ набуваЇ особливого значенн¤ в умовах науково-техн≥чноњ
революц≥њ, ¤ка надаЇ кожному виробников≥ можливост≥ вдосконалювати споживн≥
вартост≥, широко ор≥Їнтуватис¤ на задоволенн¤ найр≥зноман≥тн≥ших потреб покупц≥в,
усього сусп≥льства. онкуренц≥¤ спонукаЇ виробник≥в неухильно запроваджувати
у виробництво все нов≥ й нов≥ види продукц≥њ, а також виробл¤ти один ≥ той самий
продукт найр≥зноман≥тн≥ших модиф≥кац≥й.
Ќарешт≥, ≥сторично найважлив≥ша функц≥¤ конкуренц≥њ - формуванн¤ ринковоњ ц≥ни.
÷е така ц≥на, ¤ка вр≥вноважуЇ в соб≥ не т≥льки попит ≥ пропозиц≥ю, але й ц≥ни
попиту ≥ пропозиц≥њ. «а допомогою ринковоњ ц≥ни конкуренц≥¤ забезпечуЇ збалансоване
сп≥вв≥дношенн¤ м≥ж сусп≥льними потребами ≥ сусп≥льним виробництвом.
¬иконуючи ц≥ функц≥њ, конкуренц≥¤ забезпечуЇ зростанн¤ економ≥чноњ ефективност≥
виробництва, п≥двищенн¤ його техн≥чного р≥вн¤, удосконаленн¤ ¤кост≥ та структури
сусп≥льного продукту.
ѕронизуючи всю систему виробництва й споживанн¤ товар≥в ≥ послуг, конкуренц≥¤
зд≥йснюЇтьс¤ в багатьох формах, ¤к≥ з розвитком сусп≥льства стають дедал≥ р≥зноман≥тн≥шими.
≤сторично найстар≥шими формами конкуренц≥њ Ї внутр≥галузева ≥ м≥жгалузева.
¬нутр≥шньогалузева - це конкуренц≥¤ м≥ж виробниками певноњ галуз≥. ќб'Їктами
такоњ конкуренц≥њ Ї умови виробництва, ринки збуту, "портфел≥" замовлень,
затрати виробництва, ¤к≥сть продукц≥њ та послуг. ¬она зумовлюЇ зростанн¤ ефективност≥
вс≥Їњ галуз≥, к≥льк≥сних ≥ ¤к≥сних показник≥в, њњ подальший розвиток.
ћ≥жгалузева конкуренц≥¤ зд≥йснюЇтьс¤ м≥ж виробниками (п≥дприЇмствами,
п≥дприЇмц¤ми) даноњ галуз≥ й виробниками ≥нших галузей. ќб'Їктом такоњ конкуренц≥њ
Ї б≥льш висока норма прибутку (рентабельност≥) в т≥й чи ≥нш≥й галуз≥, отже,
≥ боротьба за виг≥дн≥ше вкладенн¤ кап≥талу. ÷¤ конкуренц≥¤ спри¤Ї м≥жгалузевому
переливанню кап≥тал≥в ≥ перем≥щенню ресурс≥в до б≥льш ефективних галузей ≥ сфер
виробництва. Ўвидке перем≥щенн¤ кап≥талу ≥ ресурс≥в з одн≥Їњ галуз≥ до ≥ншоњ
даЇ сусп≥льству можлив≥сть найб≥льш рац≥онально використовувати засоби виробництва
≥ робочу силу.
ћ≥жнародна конкуренц≥¤ ¤вл¤Ї собою конкуренц≥ю виробник≥в на св≥товому
ринку ≥ включаЇ в себе ¤к внутр≥галузеву, так ≥ м≥жгалузеву форми конкуренц≥њ.
Ќа св≥товому ринку дом≥нуюча роль належить компан≥¤м найб≥льш розвинутих крањн.
ћ≥жнародна конкуренц≥¤ спри¤Ї зниженню ≥нтернац≥ональних затрат, збалансованому
розвитку св≥тового ринку, переливанню кап≥талу не т≥льки м≥ж галуз¤ми виробництва,
але й м≥ж державами св≥товоњ сп≥вдружност≥.
” сучасн≥й економ≥чн≥й науц≥ розгл¤даютьс¤ дв≥ основн≥ форми конкуренц≥њ: чиста
або "досконала" та обмежена або "недосконала".
ƒосконала або чиста конкуренц≥¤ - це така модель ринку, при ¤к≥й вплив
кожного учасника економ≥чного процесу на загальну ситуац≥ю наст≥льки малий,
що ним можна знехтувати. ћодель чистоњ конкуренц≥њ маЇ наступн≥ характерн≥ ознаки.
ѕо-перше, при н≥й на ринку знаходитьс¤ багато незалежних продавц≥в ≥ покупц≥в
даного продукту. ѕо-друге, н≥ким ≥ н≥чим не обмежений доступ на ринок ≥ такий
самий вих≥д з нього вс≥х бажаючих. ѕо-третЇ, ф≥рми, що конкурують, випускають
стандартизовану продукц≥ю. ѕо-четверте, в умовах чистоњ конкуренц≥њ в≥дсутн≥й
будь-¤кий вплив окремоњ ф≥рми на р≥вень ринковоњ ц≥ни. ”часники ринкових угод
мають вичерпну ≥ вчасну ≥нформац≥ю про ¤к≥сть товару, ц≥ни ≥ вигоду торг≥вл≥.
¬се сказане дало прив≥д назвати даний вид досконалою конкуренц≥Їю.
"Ќедосконала" (обмежена) конкуренц≥¤ репрезентуЇтьс¤ двома
основними формами: монопол≥стичною конкуренц≥Їю та ол≥гопол≥Їю. ќб'ЇднуЇ њх
те, що на в≥дм≥ну в≥д чистоњ конкуренц≥њ, вони дають змогу окрем≥й ф≥рм≥ впливати
на ринок, використовуючи дл¤ цього р¤д важел≥в ≥, насамперед, важ≥ль ц≥ни.
ћонопол≥стична конкуренц≥¤ - це конкуренц≥¤, ¤ка виникаЇ м≥ж монопол≥¤ми.
¬она може бути внутр≥- та м≥жгалузевою, а також м≥жнародною. Ќа в≥дм≥ну в≥д
в≥льноњ конкуренц≥њ, в умовах пануванн¤ монопол≥й конкуренц≥¤ контролюЇтьс¤
≥ певною м≥рою обмежуЇтьс¤. —туп≥нь обмеженн¤ конкуренц≥њ залежить в≥д масштаб≥в
монопол≥зац≥њ виробництва й ринку. ќсновною ознакою монопол≥њ Ї можлив≥сть ф≥рми
(монопол≥њ) впливати на ринков≥ ц≥ни та розвинут≥сть нец≥новоњ конкуренц≥њ.
ћонопол≥стична конкуренц≥¤ у трактуванн≥ сучасноњ заруб≥жноњ економ≥чноњ теор≥њ
- це така модель ринку, дл¤ ¤коњ властивою Ї в≥дносно велика, але значно менша,
н≥ж за умов чистоњ конкуренц≥њ, к≥льк≥сть п≥дприЇмств, що випускають диференц≥йовану
продукц≥ю. ÷е даЇ змогу пор≥вн¤но легко проникати в галузь, але вимагаЇ в≥д
ф≥рми значних зусиль дл¤ реклами та використанн¤ торговельноњ марки.
ќл≥гопол≥¤ (в≥д гр. "oligos" - незначний; "poleo"
- продаю) Ї конкуренц≥¤, при ¤к≥й дек≥лька великих ф≥рм монопол≥зують виробництво
≥ збут основноњ маси продукц≥њ ≥ ведуть м≥ж собою переважно нец≥нову конкуренц≥ю.
” —Ўј ол≥гопол≥ю найчаст≥ше утворюють чотири пров≥дн≥ ф≥рми галуз≥, ¤к≥ продають
на ринку до 60% вс≥Їњ продукц≥њ. ѕри цьому монопол≥зац≥¤ виробництва може дос¤гати
≥ще б≥льших масштаб≥в. ѕрикладом може бути автомоб≥льна промислов≥сть —Ўј, де
три г≥ганти - "ƒженерал моторс", "‘орд" ≥ " райслер"
- виробл¤ють б≥льше 90% вс≥Їњ продукц≥њ.
ќтже, конкуренц≥¤ - двигун економ≥чного прогресу. Ћауреат Ќобел≥вськоњ прем≥њ
‘.фон ’айЇк говорив, що сусп≥льство, ¤ке покладаЇтьс¤ на конкуренц≥ю, б≥льш
усп≥шно, н≥ж ≥нш≥, дос¤гаЇ ц≥лей ≥ що саме конкуренц≥¤ показуЇ, ¤к можна ефективн≥ше
виробл¤ти реч≥. ” цьому, без сумн≥ву, позитивна роль конкуренц≥њ у сусп≥льному
розвитку.
[√оловна]~[—ловник]~[«м≥ст]~[Ќаступна]
–инкова конкуренц≥¤, њњ суть, форми та значенн¤ у розвитку економ≥ки
ћонопол≥¤: суть, причини виникненн¤ та форми про¤ву
ѕодоланн¤ монопол≥зму ≥ створенн¤ умов дл¤ ринковоњ економ≥ки
онтрольн≥ запитанн¤ ≥ завданн¤