3. ѕодоланн¤ монопол≥зму ≥ створенн¤ умов дл¤ ринковоњ економ≥ки
ѕодоланн¤ насл≥дк≥в монопол≥зму - це складна ≥ клоп≥тка
справа. ќдним з найважлив≥ших напр¤м≥в л≥кв≥дац≥њ монопол≥њ Ї р≥шуча деконцентрац≥¤
виробництва, а њњ конкретною формою - розукрупненн¤ б≥льшост≥ об'Їднань ≥ великих
п≥дприЇмств у вс≥х галуз¤х економ≥ки (в промисловост≥, с≥льському господарств≥,
буд≥вництв≥, торг≥вл≥, на транспорт≥ тощо). ƒеконцентрац≥ю великих державних
п≥дприЇмств сл≥д зд≥йснювати шл¤хом в≥докремленн¤ (в≥дс≥канн¤) в≥д них колишн≥х
самост≥йних п≥дприЇмств, ф≥л≥й, окремих цех≥в ≥ виробничих структур, ¤к≥ знову
повинн≥ здобути статус самост≥йного п≥дприЇмства.
ќсобливе значенн¤ дл¤ подоланн¤ державного монопол≥зму, дл¤ л≥кв≥дац≥њ орган≥зац≥йно-галузевих
(в≥домчих) монопол≥й маЇ приватизац≥¤ великоњ частки державноњ власност≥. ÷е,
безумовно, ≥ кор≥нне питанн¤ з точки зору формуванн¤ в крањн≥ принципово новоњ
господарськоњ системи.
Ќа шл¤ху до конкурентноњ ринковоњ економ≥ки необх≥дно сформувати багатом≥льйонний
заг≥н в≥льних п≥дприЇмц≥в, ¤к≥ вм≥ють ефективно господарювати. ¬ результат≥
виникне важливий сектор ринковоњ економ≥ки, ¤кий складаЇтьс¤ з др≥бних ≥ середн≥х
за своњми розм≥рами ф≥рм. ¬они будуть спри¤ти швидкому розвитку ринку багатьох
вид≥в продовольчих ≥ промислових товар≥в, особливо сфери послуг.
ƒосв≥д вс≥х крањн з розвинутою ринковою економ≥кою ви¤вив наступну законом≥рн≥сть.
„им б≥льше п≥дприЇмц≥в, зайн¤тих виробництвом корисних благ, тим б≥льше буде
насичуватись товарами ринок, тим швидше зростатиме споживанн¤. ѕроте з≥ зб≥льшенн¤м
числа п≥дприЇмц≥в посилюЇтьс¤ конкуренц≥¤ м≥ж ними, в результат≥ зростаЇ за≥нтересован≥сть
п≥дприЇмц≥в у тому, щоб п≥двищувати ¤к≥сть товар≥в ≥ послуг, а також робити
њх дешевшими.
ƒемонопол≥зац≥¤ виробництва, роздержавленн¤ ≥ приватизац≥¤ - усе це, пор¤д з
≥ншими заходами, дозволить створити в ”крањн≥ вс≥ умови дл¤ нормальноњ ринковоњ
конкуренц≥њ. ¬иникнуть (чого сьогодн≥ ще немаЇ) конкурентна пропозиц≥¤ та конкурентний
попит. онкурентна пропозиц≥¤ означаЇ, що даний продукт виробл¤Їтьс¤ ≥ пропонуЇтьс¤
на ринку необмеженою к≥льк≥стю п≥дприЇмств. ¬≥дпов≥дно до цього, попит на цей
продукт повинна висловлювати необмежена к≥льк≥сть покупц≥в. « точки зору сучасних
потреб, кожний товар повинен виробл¤тись ≥ пропонуватись дл¤ збуту, ¤к м≥н≥мум,
8-10 товаровиробниками. ÷е стане можливим тод≥, коли в ”крањн≥ д≥¤тимуть щонайменше
близько 1 млн. п≥дприЇмств р≥зних форм власност≥. “од≥ ж сформуЇтьс¤ ≥ б≥льш-менш
конкурентний попит.
¬ умовах сучасного ринкового господарюванн¤ держави зд≥йснюють антимонопольне
регулюванн¤ на основ≥ антимонопольного законодавства. ѕерший антимонопольний
закон було прийн¤то у анад≥ в 1889 р., под≥бний закон у 1890 р. було прийн¤то
≥ в —Ўј - так званий јкт Ўермана. ƒо початку 90-х рок≥в ’’ ст. антимонопольне
законодавство було прийн¤то б≥льше н≥ж в 40 крањнах. Ќац≥ональн≥ законодавства
в≥дображають специф≥чн≥ умови своњх крањн. –азом з тим антимонопольне законодавство
маЇ Їдин≥ основи. ¬оно, по-перше, ставить п≥д державний контроль злитт¤ компан≥й.
ѕо-друге, заборон¤Ї угоди ≥ змови ф≥рм щодо ц≥н ≥ умов торг≥вл≥. ѕо-третЇ, воно
прис≥каЇ недобросов≥сну конкуренц≥ю.
« 1992 р. ¬ ”крањн≥ також д≥Ї закон "ѕро обмеженн¤ монопол≥зму та недопущенн¤
недобросов≥сноњ конкуренц≥њ у п≥дприЇмницьк≥й д≥¤льност≥". ƒаний закон
передбачив утворенн¤ спец≥ального јнтимонопольного ком≥тету ”крањни. ƒо його
компетенц≥њ вход¤ть: розробка заход≥в з розвитку конкуренц≥њ, демонопол≥зац≥њ
виробництва ≥ об≥гу, розукрупненн¤ високомонопол≥зованих структур; комплексний
анал≥з стану ринк≥в ≥ конкуренц≥њ на них; п≥дготовка пропозиц≥й з питань удосконаленн¤
антимонопольного законодавства; розгл¤д справ про порушенн¤ антимонопольного
законодавства. «акон повинен стати важливим важелем зд≥йсненн¤ антимонопольноњ
боротьби. ¬≥н даЇ визначенн¤ п≥дприЇмства-монопол≥ста в ”крањн≥ (ним вважаЇтьс¤
п≥дприЇмство, частка ¤кого на ринку певного товару перевищуЇ 35%).
ќтже, антимонопольне законодавство поставило певн≥ перепони монопол≥зац≥њ ринковоњ
економ≥ки. ќдночасно держава виступаЇ гарантом збереженн¤ конкуренц≥њ в њњ цив≥л≥зованих
формах.
[√оловна]~[—ловник]~[«м≥ст]~[ѕопередн¤]~[Ќаступна]
–инкова конкуренц≥¤, њњ суть, форми та значенн¤ у розвитку економ≥ки
ћонопол≥¤: суть, причини виникненн¤ та форми про¤ву
ѕодоланн¤ монопол≥зму ≥ створенн¤ умов дл¤ ринковоњ економ≥ки
онтрольн≥ запитанн¤ ≥ завданн¤