2. ‘ормуванн¤ системи п≥дприЇмництва в ”крањн≥
ƒо недавнього часу в наш≥й крањн≥ пон¤тт¤м "п≥дприЇмець",
"п≥дприЇмництво" надававс¤ негативний в≥дт≥нок. ¬они асоц≥ювались
≥з незаконними угодами, т≥ньовою економ≥кою, обманом у влаштуванн≥ власних справ.
Ћише в останн≥ роки внасл≥док радикальних зм≥н в економ≥чному житт≥, господарськими
реформами ≥ демократизац≥Їю сусп≥льного житт¤ ставленн¤ до п≥дприЇмництва почало
зм≥нюватись у позитивну сторону.
” перех≥дн≥й економ≥ц≥ ”крањни дл¤ формуванн¤ ≥ розвитку п≥дприЇмництва необх≥дн≥
в≥дпов≥дн≥ умови. ћожна вид≥лити основн≥ њх чотири групи: економ≥чн≥, пол≥тичн≥,
юридичн≥ та психолог≥чн≥.
≈коном≥чн≥ умови п≥дприЇмництва пол¤гають у тому, щоб у сусп≥льств≥ функц≥онували
багатосуб'Їктн≥ (приватн≥, колективн≥, державн≥, кооперативн≥) власники. ÷е
спри¤тиме свобод≥ п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥, можливост≥ на св≥й страх ≥ ризик
приймати р≥шенн¤ про використанн¤ майна, продукц≥њ, прибутк≥в. ” зв'¤зку з цим
шл¤хом створенн¤ економ≥чних умов у наш≥й крањн≥ Ї роздержавленн¤ ≥ приватизац≥¤
власност≥, демонопол≥зац≥¤ господарськоњ д≥¤льност≥.
ѕол≥тичн≥ умови визначаютьс¤ стаб≥льн≥стю ≥ демократизац≥Їю сусп≥льного
житт¤ в ”крањн≥. ÷ього можна дос¤гти надавши ус≥м господарюючим суб'Їктам гарант≥њ
збереженн¤ њхньоњ власност≥, виключенн¤ можливостей нац≥онал≥зац≥њ, експропр≥ац≥њ.
¬ладн≥ структури повинн≥ захищати вс≥ види власност≥, в тому числ≥ ≥нтелектуальноњ
(винаходи, новаторство, нов≥ методи орган≥зац≥њ), а також створювати спри¤тливий
п≥дприЇмницький кл≥мат завд¤ки в≥дпов≥дн≥й податков≥й, кредитн≥й, митн≥й та
≥нш≥й пол≥тиц≥.
ёридичн≥ умови пол¤гають у створенн≥ нормативноњ бази п≥дприЇмництва
та його правовоњ захищеност≥. ” 1991-1992 роках в ”крањн≥ було прийн¤то р¤д
закон≥в, ¤к≥ сформували орган≥зац≥йно-правову базу дл¤ розвитку п≥дприЇмництва
в умовах становленн¤ ринковоњ системи господарюванн¤. Ќайважлив≥шими серед них
Ї «акони ”крањни "ѕро п≥дприЇмництво", "ѕро ц≥нн≥ папери ≥ фондову
б≥ржу", "ѕро господарськ≥ товариства" та ≥н.
ѕсихолог≥чн≥ умови п≥дприЇмництва пол¤гають у створенн≥ спри¤тливого
психолог≥чного кл≥мату серед населенн¤. ” цьому план≥ у нас Ї ще багато проблем,
оск≥льки житт¤ к≥лькох покол≥нь в≥дбувалос¤ в умовах, ¤к≥ створювали негативне
ставленн¤ до п≥дприЇмництва. ћисленн¤ консервативне ≥ зм≥нити його в одну мить
не вдастьс¤.
ѕравов≥, економ≥чн≥ та соц≥альн≥ засади зд≥йсненн¤ п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥
на територ≥њ ”крањни визначаЇ «акон ”крањни "ѕро п≥дприЇмництво",
прийн¤тий 7 лютого 1991 року. «акон встановлюЇ гарант≥њ свободи п≥дприЇмництва
та його державноњ п≥дтримки. ¬ «акон≥ п≥дприЇмництво розгл¤даЇтьс¤ ¤к самост≥йна,
≥н≥ц≥ативна, систематична, зд≥йснювана на власний ризик д≥¤льн≥сть по виробництву
продукц≥њ, виконанню роб≥т, наданню послуг та зан¤тт¤ торг≥влею з метою одержанн¤
прибутку.
—уб'Їктами п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ визнаютьс¤ приватн≥ особи - громад¤ни
”крањни та ≥нших держав, ¤к≥ не обмежен≥ законом у правоздатност≥ чи д≥Їздатност≥,
≥ юридичн≥ особи ус≥х форм власност≥. ¬они мають право без обмежень приймати
р≥шенн¤ ≥ самост≥йно зд≥йснювати будь-¤ку економ≥чну д≥¤льн≥сть, ¤ка не суперечить
чинному законодавству. ¬одночас заборон¤Їтьс¤ зд≥йснювати п≥дприЇмницьку д≥¤льн≥сть
представникам влади ≥ охоронних структур, в≥йськовослужбовц¤м. ÷≥ обмеженн¤
пов'¤зан≥ з необх≥дн≥стю забезпечити незалежн≥сть функц≥онуванн¤ державних служб.
¬они ввод¤тьс¤ з метою захисту населенн¤ в≥д зловживань ≥ недобросов≥сноњ д≥¤льност≥.
ќб'Їктом п≥дприЇмництва Ї певний вид д≥¤льност≥ (виробництво, торг≥вл¤, ≥нновац≥йна
справа, посередництво, операц≥њ з ц≥нними паперами), ¤кий матер≥ал≥зуЇтьс¤ в
продукц≥њ, ¤ка виробл¤Їтьс¤ (послугах, ≥нформац≥њ).
Ќеобх≥дно в≥дзначити, що п≥дприЇмництво може застосовуватис¤ в ус≥х сферах економ≥ки,
окр≥м тих, втрата державного контролю над ¤кими створюЇ небезпеку дл¤ сусп≥льства,
шкодить здоров'ю людей.
« метою контролю за безпекою сусп≥льства держава накладаЇ заборону на окрем≥
види п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥. “ак, п≥дприЇмництво у галуз¤х озброЇнь, випуску
ц≥нних папер≥в ≥ грошей, виробництва наркотичних засоб≥в може зд≥йснюватись
лише державними п≥дприЇмствами. Ѕез спец≥альних л≥ценз≥й заборон¤Їтьс¤ виготовленн¤
медикамент≥в, х≥м≥чних речовин, алкогольних напоњв, тютюнових вироб≥в, пошук
≥ розробка корисних копалин, зд≥йсненн¤ юридичноњ практики та ≥н.
«г≥дно з «аконом п≥дприЇмництво в ”крањн≥ зд≥йснюЇтьс¤ за такими принципами:
* в≥льний виб≥р д≥¤льност≥;
* залученн¤ на добров≥льних засадах до зд≥йсненн¤ п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ майна та кошт≥в юридичних ос≥б та громад¤н;
* самост≥йне формуванн¤ програм д≥¤льност≥ та виб≥р постачальник≥в ≥ споживач≥в вироблюваноњ продукц≥њ, встановленн¤ ц≥н в≥дпов≥дно до законодавства;
* в≥льний найм прац≥вник≥в;
* залученн¤ ≥ використанн¤ матер≥ально-техн≥чних, ф≥нансових, трудових, природних та ≥нших вид≥в ресурс≥в, використанн¤ ¤ких не заборонено або не обмежено законодавством;
* в≥льне розпор¤дженн¤ прибутком, що залишаЇтьс¤ п≥сл¤ внесенн¤ платеж≥в, установлених законодавством;
* самост≥йне зд≥йсненн¤ п≥дприЇмцем - юридичною особою зовн≥шньоеконом≥чноњ д≥¤льност≥, використанн¤ будь-¤ким п≥дприЇмцем належноњ йому частки валютноњ виручки на св≥й розсуд [9].
”мовою швидкого розвитку п≥дприЇмництва виступають гарант≥њ та
всеб≥чна п≥дтримка з боку держави. ¬ зв'¤зку з цим були проголошен≥ гарант≥њ
дл¤ вс≥х п≥дприЇмц≥в незалежно в≥д обраних ними форм п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥
та власност≥, р≥вн≥ права ≥ р≥вн≥ можливост≥ стосовно доступу до трудових, ≥нформац≥йних,
природних та ≥нших ресурс≥в.
[√оловна]~[—ловник]~[«м≥ст]~[ѕопередн¤]~[Ќаступна]
—утн≥сть п≥дприЇмництва
‘ормуванн¤ системи п≥дприЇмництва в ”крањн≥
–≥зноман≥тн≥сть форм п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥
ќсобливост≥ становленн¤ малих п≥дприЇмств
онтрольн≥ запитанн¤ ≥ завданн¤