4. ¬иди та функц≥њ менеджменту
—кладн≥сть та багатопланов≥сть процесу управл≥нн¤ потребуЇ под≥лу
управл≥нськоњ прац≥. —л≥д в≥др≥зн¤ти вертикальний та горизонтальний под≥л управл≥нськоњ
прац≥. ¬ертикальний под≥л управл≥нськоњ прац≥ призводить до створенн¤ р≥вн≥в
управл≥нн¤.
‘орма п≥рам≥ди використовуЇтьс¤ дл¤ того, щоб показати, що на кожному наступному
р≥вн≥ управл≥нн¤ знаходитьс¤ менше людей, н≥ж на попередньому. ¬≥дпов≥дно до
часу створенн¤ та управл≥нн¤ орган≥зац≥Їю вид≥л¤ють так≥ види менеджменту:
*** орган≥зац≥йне управл≥нн¤ (створенн¤ самоњ орган≥зац≥њ, њњ структури та системи управл≥нн¤ нею, механ≥зму реал≥зац≥њ управл≥нських функц≥й тощо);
*** перспективне управл≥нн¤ (визначенн¤ тривалих ц≥лей орган≥зац≥њ, шл¤х≥в њх дос¤гненн¤ тощо);
*** поточне управл≥нн¤ (визначенн¤ конкретних завдань, координац≥¤ процесу њх розв'¤занн¤, забезпеченн¤ процесу розв ¤занн¤ необх≥дними матер≥альними, людськими, ≥нформац≥йними ф≥нансовими ресурсами, контролем, оц≥нкою результат≥в, корекц≥Їю; заохоченн¤ або покаранн¤ виконавц≥в).
ћожна визначити в управл≥нн≥ ≥ горизонтальний под≥л прац≥, тобто
розпод≥л управл≥нськоњ д≥¤льност≥ щодо об Їкт≥в управл≥нн¤. ¬ ус≥х цих видах
менеджменту зд≥йснюЇтьс¤ ¤к перспективне, так ≥ поточне управл≥нн¤. ќтже, розр≥зн¤ють
так≥ види менеджменту або управл≥нн¤:
”правл≥нн¤ виробництвом (виробничий менеджмент) передбачаЇ, що в≥дпов≥дн≥ служби
менеджменту зд≥йснюють управл≥нн¤ процесом створенн¤ продукц≥њ орган≥зац≥њ.
ƒл¤ цього менеджмент зд≥йснюЇ наступн≥ операц≥њ :
* управл≥нн¤ розробкою та проектуванн¤м продукту;
* виб≥р технолог≥чного процесу, розм≥щенн¤ кадр≥в та техн≥ки по процесу тощо;
* управл≥нн¤ закуп≥влею сировини та матер≥ал≥в;
* управл≥нн¤ запасами на складах.
”правл≥нн¤ ≥нновац≥¤ми (≥нновац≥йний менеджмент):
-- управл≥нн¤ науковими досл≥дженн¤ми;
-- управл≥нн¤ прикладними розробками;
-- створенн¤ експериментальних вз≥рц≥в;
-- впровадженн¤ новинок у виробництво.
”правл≥нн¤ маркетингом (маркетинговий менеджмент) передбачаЇ поЇднанн¤ задоволенн¤ потреб споживач≥в з дос¤гненн¤м ц≥лей орган≥зац≥њ. Ќеобх≥дн≥ заходи:
() вивченн¤ ринку;
() реклама;
() ц≥ноутворенн¤ та ц≥нова пол≥тика;
() створенн¤ систем збуту;
() розпод≥л створеноњ продукц≥њ;
() збут.
”правл≥нн¤ ф≥нансами (ф≥нансовий менеджмент) пол¤гаЇ в управл≥нн≥ процесом руху ф≥нансових засоб≥в в орган≥зац≥њ. ѕередбачаЇ:
o створенн¤ бюджету та ф≥нансового плану;
o формуванн¤ грошових ресурс≥в;
o розпод≥л грошей м≥ж р≥зними сторонами, що визначають житт¤ орган≥зац≥њ;
o оц≥нку ф≥нансового потенц≥алу орган≥зац≥њ.
”правл≥нн¤ персоналом (менеджмент персоналу) - використанн¤ можливостей сп≥вроб≥тник≥в дл¤ дос¤гненн¤ ц≥лей орган≥зац≥њ. ѕередбачаЇ:
* п≥дб≥р та розм≥щенн¤ кадр≥в;
* навчанн¤ та розвиток кадр≥в;
* компенсац≥њ за виконану роботу;
* створенн¤ умов на робочому м≥сц≥;
* п≥дтриманн¤ стосунк≥в з профсп≥лками та розв ¤занн¤ трудових суперечок.
”правл≥нн¤ еккаутингом - передбачаЇ управл≥нн¤ процесом обробки та анал≥зу ф≥нансовоњ ≥нформац≥њ про роботу орган≥зац≥њ з метою пор≥вн¤нн¤ фактичноњ д≥¤льност≥ орган≥зац≥њ з њњ можливост¤ми та д≥¤льн≥стю ≥нших орган≥зац≥й. ÷е даЇ змогу ви¤вити проблеми та прихован≥ можливост≥ орган≥зац≥њ.
‘ункц≥њ менеджменту
ћенеджмент за оц≥нкою б≥льшост≥ спец≥ал≥ст≥в зд≥йснюЇ п ¤ть основних
функц≥й:
1. ѕлануванн¤ в процес≥ зд≥йсненн¤ ц≥Їњ функц≥њ необх≥дно з ¤сувати становище
орган≥зац≥њ, структуру њњ ц≥лей та способи њх дос¤гненн¤.
2. ќрган≥зац≥йна функц≥¤ - створенн¤ самоњ орган≥зац≥њ, њњ структури,
системи управл≥нн¤, необх≥дноњ документац≥њ тощо.
3. оординац≥йна функц≥¤ - забезпеченн¤ необх≥дного р≥вн¤ взаЇмод≥њ м≥ж
учасниками та п≥дрозд≥лами.
4. ћотивац≥йна функц≥¤ - визначенн¤ потреб людей та в≥дшуканн¤ найд≥Їв≥шого
способу њх задоволенн¤ в певн≥й ситуац≥њ з тим, щоб забезпечити њх ¤кнайактивн≥шу
д≥¤льн≥сть у процес≥ дос¤гненн¤ ц≥лей орган≥зац≥њ.
5. онтроль - ви¤вити завчасно небезпеки, що насуваютьс¤, помилки, ¤к≥
сп≥ткали д≥¤льн≥сть орган≥зац≥њ, ≥ таким чином створити п≥дстави дл¤ вдосконаленн¤
роботи.
[√оловна]~[—ловник]~[«м≥ст]~[ѕопередн¤]~[Ќаступна]
—уть ≥ значенн¤ менеджменту
—учасн≥ теор≥њ менеджменту
Ўколи практичного менеджменту
¬иди та функц≥њ менеджменту
—тил≥ управл≥нн¤
онтрольн≥ запитанн¤ ≥ завданн¤