ТЕМА 9. ОСНОВИ ПОПИТУ І ПРОПОЗИЦІЇ
Навіть з папуги можна зробити економіста: для цього досить навчити його двох слів - "попит" і "пропозиція".
Невідомий автор
1. Економічна природа попиту та пропозиції
Щоб найкраще оцінити важливість економіки, слід розпочати вивчення
з основ попиту та пропозиції. Попит і пропозиція є невід'ємними категоріями
ринкової організації господарювання, що виражають об'єктивні економічні відносини
товарного виробництва.
У загальному вигляді попит є потребою в певному товарі, що забезпечена
грошима. Розмір попиту визначається кількістю товарів, яка може бути реалізована
на ринку за існуючими цінами. Попит - це кількість товарів окремого типу, які
покупець може і бажає придбати при визначеному рівні цін на них.
Розглянемо принципові моменти, що уточнюють поняття економічного змісту попиту.
По-перше, останній тісно пов'язаний із дійсними суспільними потребами, але не
збігається з їх кількісною визначеністю.
По-друге, попит залежить від платоспроможності покупців, тобто від забезпеченості
в товарах і послугах грошовими доходами.
По-третє, суб'єкт попиту репрезентує споживання (виробничого чи особистого)
і представлений на ринку покупцем.
Об'єктами попиту можуть бути будь-які товари і послуги, що мають вартісну оцінку
і певну корисність для споживання.
Залежність між величиною попиту та ціною знаходить відображення у законі
попиту. Зміст цього закону полягає в тому, що при інших рівних умовах попит
на даний товар буде тим більшим, чим нижча ціна.
Зниження ціни має для споживача ефект доходу. Наприклад, споживач А
при нормальному, з його погляду задоволенні інших потреб, може дозволити собі
сходити в кіно 1 раз на тиждень. Ціни на білети впали в 3 рази. Відповідно при
незмінному задоволенні інших потреб А може дивитися 3 фільми на тиждень,
ніби у нього зросли доходи.
Інший ефект від зниження цін називається ефектом заміщення. Покупці схильні
заміщувати в структурі споживання дорожчі товари дешевшими.
Пропозиція - це сукупність товарів, які представлені на ринку. Її розмір
визначається кількістю товарів, що пропонуються для продажу в певний період
за існуючими цінами. Пропозиція - це кількість товарів, які продавець вважає
для себе вигідним (може і хоче) запропонувати ринку при визначеному рівні цін
на них. З підвищенням цін зростає обсяг пропозиції, і навпаки, зниження цін
призводить до скорочення пропозиції. Такий зв'язок називають законом пропозиції.
Пропозиція представлена на ринку відповідними суб'єктами - продавцями.
[Головна]~[Словник]~[Зміст]~[Наступна]
Економічна природа попиту та пропозиції
Механізм ринкового саморегулювання
Фактори, що визначають попит та пропозицію
Еластичність попиту і пропозиції
Контрольні запитання і завдання