3. ‘актори, що визначають попит та пропозиц≥ю

 рив≥ попиту й пропозиц≥њ ≥нформують нас про те, ¤ку к≥льк≥сть товару бажають продати виробники й купити споживач≥ залежно в≥д ц≥ни, ¤ку пропонують виробники ≥ ¤ку готов≥ заплатити споживач≥. јле, окр≥м ц≥ни, попит ≥ пропозиц≥¤ визначаютьс¤ також й ≥ншими зм≥нними (факторами). ¬ажливими нец≥новими факторами, ¤к≥ впливають на попит Ї:

* середн≥й р≥вень доходу споживача - це ключовий детерм≥нант попиту.  оли зростають доходи людей, зб≥льшуЇтьс¤ попит майже на все;
* чисельн≥сть населенн¤ - зб≥льшенн¤ к≥лькост≥ споживач≥в веде до п≥двищенн¤ попиту ≥ навпаки;
* ц≥ни ≥ доступн≥сть спор≥днених товар≥в - ≥снуЇ залежн≥сть м≥ж взаЇмозам≥нними товарами, що виконують т≥ сам≥ функц≥њ, ¤к, наприклад, масло ≥ маргарин, ол≥вець ≥ ручка, бавовна ≥ вовна. ѕопит на товар ј зменшуЇтьс¤ ≥з зниженн¤м ц≥ни на взаЇмозам≥нний товар ¬.

≤снують ще товари-доповнювач≥ (машина-бензин; зубна паста - зубна щ≥тка; фотоапарат - фотопл≥вка), без ¤ких наш основний товар не функц≥онуЇ. «≥ зб≥льшенн¤м ц≥ни на товар-доповнювач, попит на основний товар падаЇ.

Ќа доповненн¤ до цих об'Їктивних фактор≥в сл≥д додати ≥ наб≥р суб'Їктивних фактор≥в, ¤к≥ ще називають "смаки ≥ вподобанн¤". —маки в≥дбивають р≥зноман≥тн≥ соц≥альн≥ й ≥сторичн≥ впливи. ¬они можуть розкривати справжн≥ психолог≥чн≥ чи ф≥з≥олог≥чн≥ потреби людини (на р≥дини, с≥ль, тепло чи любов) або штучно сформован≥ пот¤ги (цигарки, наркотики). ƒо њх складу можуть входити багато традиц≥йних чи рел≥г≥йних елемент≥в (так, в јмериц≥ любл¤ть ¤ловичину, але це - табу в ≤нд≥њ, тод≥ ¤к в япон≥њ дел≥катесом вважаютьс¤ медузи).

«рештою дл¤ ≥ндив≥дуальних товар≥в завжди ≥снують особлив≥ фактори, що сто¤ть за попитом на них: к≥льк≥сть опад≥в спри¤Ї попиту на парасольки, товщина сн≥гового покриву впливаЇ на продаж лиж.  р≥м того, спод≥ванн¤ щодо майбутн≥х економ≥чних умов, особливо щодо ц≥н, можуть ≥стотно впливати на потреби.

—л≥д в≥дзначити, що попит на р≥зн≥ товари пост≥йно зм≥нюЇтьс¤, бо економ≥чне житт¤ розвиваЇтьс¤.  рива попиту н≥коли не залишаЇтьс¤ на одному м≥сц≥.  оли зм≥нюютьс¤ фактори, що лежать в основ≥ попиту, окр≥м ц≥ни на товар, крива попиту перем≥щуЇтьс¤ (праворуч або л≥воруч).

ѕри досл≥дженн≥ сил, що д≥ють на пропозиц≥ю, фундаментальною основою, ¤ка даЇ змогу зрозум≥ти повед≥нку виробник≥в Ї те, що ф≥рми виготовл¤ють товари дл¤ отриманн¤ прибутку, але не дл¤ власного задоволенн¤ чи з доброчинност≥.

 лючовим елементом, що лежить в основ≥ прийн¤тт¤ р≥шень з пропозиц≥њ, Ї витрати виробництва. ƒо сил, що впливають на витрати виробництва, належать:

* техн≥чний прогрес;
* ц≥ни фактор≥в виробництва;
* технолог≥чна складн≥сть виробництва.

≤нший важливий фактор, що впливаЇ на пропозиц≥ю, - це ц≥ни спор≥днених товар≥в, зокрема товар≥в, ¤к≥ можуть легко зам≥нити один одного у виробничому процес≥.

“акож на пропозиц≥ю впливають ≥ специф≥чн≥ фактори. ѕогода чинить значний вплив на с≥льськогосподарське виробництво ≥ виробництво лиж.

¬ основ≥ зм≥н повед≥нки в пропозиц≥њ лежить зм≥на будь-¤кого фактора, кр≥м власноњ ц≥ни товару. ўодо кривоњ пропозиц≥њ говор¤ть, що пропозиц≥¤ зростаЇ (чи зменшуЇтьс¤), коли величина пропозиц≥њ зб≥льшуЇтьс¤ (чи зменшуЇтьс¤) за кожноњ ринковоњ ц≥ни.

–озгл¤даючи вплив на р≥вновагу зм≥н у попит≥ ≥ пропозиц≥њ, зауважимо, що коли фактори, ¤к≥ сто¤ть за попитом чи пропозиц≥Їю, зм≥нюютьс¤, це призводить до зм≥н попиту чи пропозиц≥њ ≥ зм≥ни ринковоњ р≥вноважноњ ц≥ни та к≥лькост≥.

[√оловна]~[—ловник]~[«м≥ст]~[ѕопередн¤]~[Ќаступна]

≈коном≥чна природа попиту та пропозиц≥њ
ћехан≥зм ринкового саморегулюванн¤
‘актори, що визначають попит та пропозиц≥ю
≈ластичн≥сть попиту ≥ пропозиц≥њ
 онтрольн≥ запитанн¤ ≥ завданн¤

Сайт управляется системой uCoz