3. ‘актори, що визначають попит та пропозиц≥ю
рив≥ попиту й пропозиц≥њ ≥нформують нас про те, ¤ку к≥льк≥сть товару бажають продати виробники й купити споживач≥ залежно в≥д ц≥ни, ¤ку пропонують виробники ≥ ¤ку готов≥ заплатити споживач≥. јле, окр≥м ц≥ни, попит ≥ пропозиц≥¤ визначаютьс¤ також й ≥ншими зм≥нними (факторами). ¬ажливими нец≥новими факторами, ¤к≥ впливають на попит Ї:
* середн≥й р≥вень доходу споживача - це ключовий детерм≥нант попиту. оли зростають доходи людей, зб≥льшуЇтьс¤ попит майже на все;
* чисельн≥сть населенн¤ - зб≥льшенн¤ к≥лькост≥ споживач≥в веде до п≥двищенн¤ попиту ≥ навпаки;
* ц≥ни ≥ доступн≥сть спор≥днених товар≥в - ≥снуЇ залежн≥сть м≥ж взаЇмозам≥нними товарами, що виконують т≥ сам≥ функц≥њ, ¤к, наприклад, масло ≥ маргарин, ол≥вець ≥ ручка, бавовна ≥ вовна. ѕопит на товар ј зменшуЇтьс¤ ≥з зниженн¤м ц≥ни на взаЇмозам≥нний товар ¬.
≤снують ще товари-доповнювач≥ (машина-бензин; зубна паста - зубна
щ≥тка; фотоапарат - фотопл≥вка), без ¤ких наш основний товар не функц≥онуЇ.
«≥ зб≥льшенн¤м ц≥ни на товар-доповнювач, попит на основний товар падаЇ.
Ќа доповненн¤ до цих об'Їктивних фактор≥в сл≥д додати ≥ наб≥р суб'Їктивних фактор≥в,
¤к≥ ще називають "смаки ≥ вподобанн¤". —маки в≥дбивають р≥зноман≥тн≥
соц≥альн≥ й ≥сторичн≥ впливи. ¬они можуть розкривати справжн≥ психолог≥чн≥ чи
ф≥з≥олог≥чн≥ потреби людини (на р≥дини, с≥ль, тепло чи любов) або штучно сформован≥
пот¤ги (цигарки, наркотики). ƒо њх складу можуть входити багато традиц≥йних
чи рел≥г≥йних елемент≥в (так, в јмериц≥ любл¤ть ¤ловичину, але це - табу в ≤нд≥њ,
тод≥ ¤к в япон≥њ дел≥катесом вважаютьс¤ медузи).
«рештою дл¤ ≥ндив≥дуальних товар≥в завжди ≥снують особлив≥ фактори, що сто¤ть
за попитом на них: к≥льк≥сть опад≥в спри¤Ї попиту на парасольки, товщина сн≥гового
покриву впливаЇ на продаж лиж. р≥м того, спод≥ванн¤ щодо майбутн≥х економ≥чних
умов, особливо щодо ц≥н, можуть ≥стотно впливати на потреби.
—л≥д в≥дзначити, що попит на р≥зн≥ товари пост≥йно зм≥нюЇтьс¤, бо економ≥чне
житт¤ розвиваЇтьс¤. рива попиту н≥коли не залишаЇтьс¤ на одному м≥сц≥. оли
зм≥нюютьс¤ фактори, що лежать в основ≥ попиту, окр≥м ц≥ни на товар, крива попиту
перем≥щуЇтьс¤ (праворуч або л≥воруч).
ѕри досл≥дженн≥ сил, що д≥ють на пропозиц≥ю, фундаментальною основою, ¤ка даЇ
змогу зрозум≥ти повед≥нку виробник≥в Ї те, що ф≥рми виготовл¤ють товари дл¤
отриманн¤ прибутку, але не дл¤ власного задоволенн¤ чи з доброчинност≥.
лючовим елементом, що лежить в основ≥ прийн¤тт¤ р≥шень з пропозиц≥њ, Ї витрати
виробництва. ƒо сил, що впливають на витрати виробництва, належать:
* техн≥чний прогрес;
* ц≥ни фактор≥в виробництва;
* технолог≥чна складн≥сть виробництва.
≤нший важливий фактор, що впливаЇ на пропозиц≥ю, - це ц≥ни спор≥днених
товар≥в, зокрема товар≥в, ¤к≥ можуть легко зам≥нити один одного у виробничому
процес≥.
“акож на пропозиц≥ю впливають ≥ специф≥чн≥ фактори. ѕогода чинить значний вплив
на с≥льськогосподарське виробництво ≥ виробництво лиж.
¬ основ≥ зм≥н повед≥нки в пропозиц≥њ лежить зм≥на будь-¤кого фактора, кр≥м власноњ
ц≥ни товару. ўодо кривоњ пропозиц≥њ говор¤ть, що пропозиц≥¤ зростаЇ (чи зменшуЇтьс¤),
коли величина пропозиц≥њ зб≥льшуЇтьс¤ (чи зменшуЇтьс¤) за кожноњ ринковоњ ц≥ни.
–озгл¤даючи вплив на р≥вновагу зм≥н у попит≥ ≥ пропозиц≥њ, зауважимо, що коли
фактори, ¤к≥ сто¤ть за попитом чи пропозиц≥Їю, зм≥нюютьс¤, це призводить до
зм≥н попиту чи пропозиц≥њ ≥ зм≥ни ринковоњ р≥вноважноњ ц≥ни та к≥лькост≥.
[√оловна]~[—ловник]~[«м≥ст]~[ѕопередн¤]~[Ќаступна]
≈коном≥чна природа попиту та пропозиц≥њ
ћехан≥зм ринкового саморегулюванн¤
‘актори, що визначають попит та пропозиц≥ю
≈ластичн≥сть попиту ≥ пропозиц≥њ
онтрольн≥ запитанн¤ ≥ завданн¤