2. онцепц≥њ управл≥нн¤ маркетингом
‘. отлер вид≥л¤Ї п'¤ть основних п≥дход≥в, на основ≥ ¤ких комерц≥йн≥
≥ нав≥ть сусп≥льн≥ орган≥зац≥њ ведуть свою маркетингову д≥¤льн≥сть [14:59-68].
1. онцепц≥¤ вдосконаленн¤ виробництва. Ќайкраще застосовувати њњ тод≥,
коли попит на товари ф≥рми переважаЇ пропозиц≥ю (дл¤ нарощуванн¤ обс¤г≥в виробництва)
або соб≥варт≥сть товар≥в ф≥рми потребуЇ зниженн¤ (в≥дпов≥дно необх≥дне вдосконаленн¤
техн≥ки, технолог≥њ та орган≥зац≥њ виробництва). «ниженн¤ соб≥вартост≥ веде
до зб≥льшенн¤ частки прибутку в ц≥н≥ кожного виробу, що посилюЇ конкурентн≥
можливост≥ ф≥рми. «окрема, надаЇ змогу знизити ц≥ну товару ≥, в≥дпов≥дно, зб≥льшити
обс¤г, продаж. “аким чином, дещо зменшуЇтьс¤ норма прибутку, але значно зб≥льшуЇтьс¤
його маса. Ќижча, н≥ж у конкурент≥в, ц≥на привертаЇ б≥льшу к≥льк≥сть споживач≥в
до товар≥в ф≥рми, що зм≥цнюЇ позиц≥њ ф≥рми на ринку.
«ахопленн¤ даною концепц≥Їю може дати значн≥ позитивн≥ результати, але й може
призвести до в≥дчутних збитк≥в. Ќаприклад, так≥ насл≥дки можуть бути в раз≥
невраховуванн¤ куп≥вельноњ спроможност≥ та розм≥р≥в ринку, коли розширенн¤ виробництва
веде до надлишковоњ пропозиц≥њ та пад≥нн¤ ц≥ни. Ќегативн≥ насл≥дки можуть бути
≥ в раз≥ неврахуванн¤ зм≥ни споживацьких уподобань, моди тощо.
2. онцепц≥¤ вдосконаленн¤ товару. ѕрихильники ц≥Їњ концепц≥њ вважають,
що споживач≥ будуть б≥льш прихильн≥ до товар≥в найвищоњ ¤кост≥, кращих експлуатац≥йних
властивостей та характеристик. ќднак маркетингова д≥¤льн≥сть маЇ враховувати
психолог≥ю споживача, ¤кий водночас хоче ≥ мати товари високоњ вартост≥ ≥ часто
купувати нов≥ товари. —аме це бажанн¤ обновок даЇ змогу спр¤мовувати велику
частку споживач≥в до не дуже ¤к≥сних товар≥в широкого вжитку. “ож захопленн¤
даною концепц≥Їю маЇ ¤к позитивн≥, так ≥ негативн≥ аспекти.
3. онцепц≥¤ ≥нтенсиф≥кац≥њ комерц≥йних зусиль. «б≥льшенн¤ продаж можливе
в раз≥ активноњ д≥¤льност≥ по просуванню товар≥в, реклам≥, рац≥ональному розм≥щенню
та стимулюванню. ƒана концепц≥¤ використовуЇтьс¤ не лише в ринков≥й д≥¤льност≥.
Ќекомерц≥йний аспект њњ застосуванн¤ - посилене нав ¤зуванн¤ пол≥тичними парт≥¤ми
виборц¤м своњх кандидат≥в. —пец≥ал≥сти з виборчих технолог≥й використовують
суто ринкову лексику: наше завданн¤ продати виборц¤м свого кандидата.
4. онцепц≥¤ маркетингу стверджуЇ, що дос¤гненн¤ мети орган≥зац≥њ можливе
шл¤хом ретельного досл≥дженн¤ та ви¤вленн¤ нужд та потреб ц≥льових ринк≥в, забезпеченн¤
бажаного р≥вн¤ њх задоволенн¤ б≥льш ефективними та продуктивними, н≥ж у конкурент≥в,
засобами. —уть ц≥Їњ концепц≥њ досить часто формулюють лозунгами : "¬иробл¤йте
те, що можна продати, зам≥сть того, щоб пробувати продати те, що можете виробити"
або "¬≥дшукайте потребу ≥ задовольн≥ть њњ".
онцепц≥¤ маркетингу переключаЇ увагу досл≥дженн¤ ≥ виробництва з товару
на його споживача. ÷е зовс≥м не означаЇ, що вс≥ попередн≥ концепц≥њ заперечуютьс¤
≥ в≥дкидаютьс¤, без ретельного врахуванн¤ та використанн¤ њх переваг виробництво
≥ збут занепадатимуть, але в концепц≥њ маркетингу вони п≥дпор¤дковуютьс¤ потребам
≥ ≥нтересам споживача. “акий п≥дх≥д стаЇ можливим, зокрема, й тому, що стандартизац≥¤
пер≥оду ≥ндустр≥ального виробництва поступаЇтьс¤ м≥сцем багатовар≥антност≥ та
р≥зноман≥тност≥ продукц≥њ, що виготовл¤Їтьс¤ за найсучасн≥шими ≥нформац≥йними
технолог≥¤ми.
5. —оц≥ально-економ≥чний розвиток сусп≥льства в економ≥чно розвинутих крањнах
призв≥в до виникненн¤ останн≥м часом новоњ концепц≥њ маркетингу - концепц≥њ
соц≥ально-етичного маркетингу. ƒана концепц≥¤ ставить перед орган≥зац≥Їю
завданн¤ не т≥льки забезпечити бажаний р≥вень задоволенн¤ потреб та ≥нтерес≥в
ц≥льових ринк≥в б≥льш ефективним та продуктивним чином, н≥ж у конкурент≥в, але
й зберегти та зм≥цнити добробут споживача та сусп≥льства в ц≥лому. —початку
ф≥рми прагнули досл≥джувати ринок лише з метою максим≥зац≥њ прибутку, згодом
вони зрозум≥ли, що в довгостроков≥й перспектив≥ боротьбу за прибуток виграЇ
той, хто краще зум≥Ї задовольнити потреби споживача. —ьогодн≥ орган≥зац≥њ все
част≥ше починають думати ≥ про ≥нтереси всього сусп≥льства. «окрема, в де¤ких
економ≥чно розвинутих крањнах починають в≥дмовл¤тис¤ в≥д одноразових медичних
≥нструмент≥в. ѕри ретельному розгл¤д≥ проблеми зрозум≥ло, що хворого ц≥кавить
не сам одноразовий ≥нструмент, а гарант≥¤ його стерильност≥. ќдноразов≥ ≥нструменти
часто низькоњ ¤кост≥. Ѕагаторазов≥ можна зробити значно ¤к≥сн≥шими, вони будуть
дорожч≥, але кожен хворий платитиме лише за њх оренду, що об≥йдетьс¤ йому дешевше,
н≥ж нав≥ть одноразовий ≥нструмент. “о ж забезпеченн¤ гарантованоњ стерил≥зац≥њ
багаторазових ≥нструмент≥в в≥дпов≥дало б ≥нтересам (медичним ≥ матер≥альним)
хворих. јле ще б≥льше поверненн¤ до багаторазових медичних ≥нструмент≥в в≥дпов≥даЇ
≥нтересам усього сусп≥льства, адже в багатьох крањнах вже надто гостро стоњть
питанн¤: куди д≥вати використан≥ заражен≥ одноразов≥ медичн≥ ≥нструменти? ѓх
утил≥зац≥¤ дорого коштуЇ, забруднюЇ довк≥лл¤, а збереженн¤ на звалищах не т≥льки
не покращуЇ еколог≥чноњ обстановки, але й може бути джерелом небезпечних ≥нфекц≥й.
Ќа думку багатьох медик≥в та економ≥ст≥в, автоматизований та ком ютеризований
процес гарантованоњ стерил≥зац≥њ багаторазових ≥нструмент≥в повн≥стю задовольн¤Ї
потреби хворих (безпосередн≥х споживач≥в) ≥ водночас в≥дпов≥даЇ ≥нтересам усього
сусп≥льства.
ѕрактична д≥¤льн≥сть маркетингу суттЇво впливаЇ на покупц≥в та р¤дових громад¤н.
ƒосить часто виникаЇ питанн¤, ¤к≥ сусп≥льн≥ ц≥л≥ ставить перед собою система
маркетингу, ¤к ≥ наск≥льки дос¤гаЇ њх. ƒосл≥дники маркетингу сформулювали чотири
основн≥ мети системи маркетингу :
* дос¤гненн¤ максимально високого споживанн¤;
* дос¤гненн¤ ¤к найб≥льшого споживацького задоволенн¤;
* наданн¤ максимально широкого вибору;
* максимальне п≥двищенн¤ ¤кост≥ житт¤.
« погл¤ду сьогоденн¤, основною метою маЇ бути максимальне п≥двищенн¤
¤кост≥ житт¤, а головним засобом њњ дос¤гненн¤ повинно стати впровадженн¤ концепц≥њ
соц≥ально-етичного маркетингу.
[√оловна]~[—ловник]~[«м≥ст]~[ѕопередн¤]~[Ќаступна]
—уть ≥ значенн¤ маркетингу
онцепц≥њ управл≥нн¤ маркетингом
ќсобливост≥ м≥жнародного маркетингу
онтрольн≥ запитанн¤ ≥ завданн¤