СЕМІНАР 7

Тема 9. Основи попиту і пропозиції

 Питання для обговорення

1. Економічна природа попиту та пропозиції
2. Механізм ринкового саморегулювання
3. Фактори, що визначають попит та пропозицію
4. Еластичність попиту і пропозиції

 Методичні вказівки та пошукові завдання

Значення даної теми в курсі економічної теорії полягає в тому, що в ній висвітлюються найважливіші категорії цієї науки: попит, пропозиція, ринкова ціна, ринкова рівновага тощо. Їх з ясування є вихідним пунктом для подальшої роботи над наступними темами курсу. У практичному плані це дає необхідну базу для аналізу діючих економічних процесів в економіці України, заходів щодо усунення кризової ситуації та стабілізації економіки.

Розгляд першого питання розпочніть з ясуванням, що таке попит. У загальному визначенні - це представлена на ринку потреба у товарах. Тим часом не всяка потреба є попитом. Попитом потреба стає лише тоді, коли вона підтримується грошима, необхідними для оплати товару, який задовольняє цю потребу. В інакшому випадку потреба так і залишається нею, не перетворюючись на попит.

Попит існує не сам по собі, а у певному кількісному вираженні. На нього насамперед впливає ціна. Залежність між попитом та ціною знаходить відображення у законі попиту. Сформулюйте закон попиту. Розкрийте поняття "ефект доходу" та "ефект заміщення".

Далі необхідно з ясувати, що таке пропозиція. Що ще може бути запропоновано на ринку окрім товарів?

Вивчення другого питання слід розпочати із графіку попиту. Покажіть на графіку залежність між попитом та ціною, особливості цієї залежності для різних товарів (товарів повсякденного попиту, престижних). Далі зупиніться на графіку пропозиції. Охарактеризуйте відмінності між графіками попиту та пропозиції.

Взаємодія попиту та пропозиції веде до так званої ринкової рівноваги. Що являє собою рівноважна ціна? Побудуйте графік та вкажіть на ньому точку ринкової рівноваги.

Проаналізуйте, як зміни пропозиції та зміни попиту діють на рівновагу або ринкову ціну, розглянувши такі випадки:

*  змінюється попит;
*  змінюється пропозиція;
*  одночасно змінюється попит і пропозиція у всіх їх різновидах.

Проілюструйте ці зміни графічно.

При розгляді третього питання слід мати на увазі, що зображення кривої попиту на графіку не завжди однозначне для його розуміння. Воно може (як і розмір попиту) змінюватися під впливом цілого ряду чинників або нецінових детермінант.

Назвіть основні нецінові фактори попиту. Поясніть вплив кожного з цих чинників на розмір попиту, напрями його змін та особливості графічного розташування кривої попиту. Охарактеризуйте далі основні нецінові фактори пропозиції. Поясніть неоднаковість термінів "зміни в пропозиції" та "зміни розміру пропозиції". Які чинники на них впливають?

Вивчаючи четверте питання, необхідно виходити з того, що кількість попиту та кількість пропозиції не є однаковими у різні часи. Зміна ставлення покупців до продукту внаслідок зміни його ціни називається ціновою еластичністю. Що таке коефіцієнт еластичності? Поясніть, за яких значень цього коефіцієнта і чому попит на продукцію є еластичним або нееластичним, випадки одиничної еластичності? Наведіть приклади товарів названих видів еластичності попиту.

  Основні поняття та категорії

Попит; пропозиція; ринкова рівновага; еластичність попиту; еластичність пропозиції, коефіцієнт еластичності.

 Теми рефератів

1. Проблеми забезпечення збалансованості ринку товарів народного споживання в Україні.
2. Першочергові заходи стимулювання пропозиції товарів на сучасному економічному етапі в Україні.

 Література

[Головна]~[Словник]~[Семінари]~[Попередня]~[Наступна]

Сайт управляется системой uCoz